Vrácení peněz. Nejčastěji chtějí obdarovaní za nevhodné zboží vrátit peníze. Tuto variantu nabízejí jen některé obchody. Mezi nimi je například  oděvní značka Camaieu. „Zboží ale nesmí být poškozené a musí na sobě mít originální cenovku. Na paragonu, který mají zákazníci donést s sebou, jsou navíc přesné podmínky i datum, dokdy mohou dárek vrátit. Nejpozději 6. ledna," vysvětlila manažerka obchodu v brněnské České ulici Ivana Bařinová.

Výměna za jiné zboží. Variantu, kdy si lidé mohou vyměnit dárek za jiné zboží, využívají obdarovaní hlavně v případě, kdy jim nesedí velikost oblečení. Například prodejnu Ann Christine na náměstí Svobody navštívilo včera hned několik lidí. „Mohli si vybrat i jiné zboží, ale často si brali jen odlišnou velikost," sdělila tamní prodavačka Petra Kovaříková.

Neuznaná výměna. Žádný z kamenných obchodů nemá povinnost vrácené zboží vyměnit nebo proplatit. „Jde jen o dobrou vůli prodejce. Může si proto diktovat podmínky, za jakých dárek vymění. Například že musí mít originální obal nebo paragon. Ani jedno z toho přitom není nutné při běžné reklamaci," řekla vedoucí  Sdružení  obrany spotřebitelů Gerta Mazalová. Ani na nevhodnou velikost se po-dle ní reklamace nevztahuje. Doporučila, aby si lidé už při nákupu zjistili, jestli zboží mohou později vrátit.

Výhody internetu. Internetovým obchodům zákon nařizuje, že zákazníci mohou do dvou týdnů od převzetí zboží bez udání důvodu vrátit.  „Pokud si lidé nechali doručit dárky jen krátce před Štědrým dnem, stačí je poslat obchodníkovi zpátky. Dostanou zpět nejen cenu zboží, ale i poštovné a balné," uvedl vedoucí právní poradny časopisu dTest Lukáš Zelený. Dodal, že někteří internetoví prodejci dokonce lhůtu na vrácení zboží ještě prodlužují.