Řidiči proto musejí hledat různé objízdné trasy. „Nejhorší je situace v dopravní špičce, ráno a odpoledne. Pokud jedeme pod majákem, tak se takzvaně prohoukáme. Horší jsou návraty. Chápeme ale, že opravy ve městě jsou nutné,“ popsala mluvčí jihomoravských záchranářů Michaela Bothová.

Největší obavy mají zdravotníci z provozu na dálnici. „Je přetížená a obtížně přístupná. Záchrannou uličku už prakticky není možné vytvořit, protože pruh je velmi zúžený,“ dodala Bothová.

Nouzové situace proto záchranáři řeší i vysláním vrtulníku nebo jízdou sanitky v protisměru. „Možnosti přistání pro vrtulník jsou ale omezené. Projet oblastí stavby je zase riskantní, mohou tam být například hluboké jámy. Takže jezdíme v protisměru, v tu chvíli ale musíme mít jistotu, že je zastavená doprava,“ řekla mluvčí záchranky.

Zdržení při zásazích
- záchranáři: dopravní omezení v Brně jim prodlužují převážně dobu návratu z nemocnice na služebnu
- příklad: k nehodě v Maloměřicích jeli záchranáři z Černovic místo obvyklých osmi minut téměř dvojnásobně déle
- strážníci: při dojezdu k dopravním přestupkům hlídky stojí minuty v kolonách
- městská policie ale také pomáhá řidičům, kteří jsou z uzavírek zmatení
- hasiči: na místo zásahu vysílají i více posádek pro případ, že by se některá z nich zdržela právě v koloně

S podobnými problémy se potýkají také brněnští strážníci. „Prodlužuje se dojezdová doba hlídek především k případům, které nejsou akutní a nejedeme k nim se zapnutými majáky. V okolí Dornychu a Zvonařky nebo třeba v Židenicích se stává, že hlídky musí jet v kolonách nebo volit objízdné trasy, a to je stojí minuty navíc,“ uvedl mluvčí brněnských strážníků Jakub Ghanem.

Stává se také, že ze spletitých uzavírek musí strážníci pomáhat řidičům. O takovém případu Brněnský deník Rovnost informoval i před pár dny. „Muž žijící v Olomouci strážníkům před třetí hodinou odpoledne zavolal, že sedí za volantem svého auta v brněnských Židenicích a bloudí mezi uzavírkami. Potřeboval se s ročním batoletem nutně dostat do Dětské nemocnice,“ sdělil Ghanem.

Vysíláním více posádek řeší komplikace způsobené dopravními omezeními jihomoravští hasiči. „V Brně máme pět stanic. Posádka každé z nich zná svůj hasební obvod včetně uzavírek. Problém jsou i zúžená místa, ne všude totiž projede cisterna,“ připustil mluvčí krajských hasičů Jaroslav Mikoška.

Podle brněnského radního pro dopravu Petra Kratochvíla Brňané zažívají, co se dopravních omezení týče, extrémní rok. „V příštím roce už to tak, doufám, nebude. I nyní jsme už mnoho oprav museli stopnout, například v Jihlavské nebo Viniční ulici,“ řekl.