Podat žádost, zaplatit zálohu, podepsat smlouvu. To jsou tři kroky, které musejí studenti brněnského Vysokého učení technického udělat, aby získali pokoj na kolejích. Stovky studentů letos tyto podmínky splnily a bydlení přesto nemají. Případů stále přibývá, ale vedení školy jakékoli pochybení popírá.
„Postupoval jsem jako každý rok, zaplatil zálohu a podepsal elektronickou smlouvu. Pak mi ale napsali, že jsem nic nepodepsal a koleje nedostanu,“ stěžuje si jeden ze studentů, který si nepřeje uveřejnit své jméno, ale redakce jej zná.
Podobnou zkušenost mají podle studentského diskuzního fóra jen letos tři stovky lidí. I když donesli na správu kolejí kopii podepsané smlouvy, úřednice jim odmítly žádost potvrdit. „Přinesla jsem jim vytisknutou smlouvu, kde bylo dole jasně napsáno ,,Vaše smlouva byla elektronicky podepsaná“. A stejně mi klidně řekli, že ubytovaná nejsem,“ připojuje se ke stížnostem další studentka.
Oddělení ubytování z VUT pochybení školy odmítá. „Každý rok řešíme podobné problémy, studenti se špatně podívají a pak se diví, že jim byla rezervace lůžka zrušena a jejich žádost zamítnuta,“ říká vedoucí ubytovacího oddělení Jana Kalousková.
Studentům vadí především to, že se podobné problémy opakují každý rok. „Já i moje slečna jsme žádosti vyplňovali společně a kontrolovali si, že smlouvy jsou podepsané. Ona kolej dostala, a já ne,“ rozčiluje se další ze studentů. Prý to není poprvé, co se mu podobná věc stala.
Podle Kalouskové je rezervační systém velice jednoduchý a na webových stránkách školy najdou studenti podrobný návod, jak smlouvu vyplnit. „Ten systém je perfektní, vše je popsáno a doplněno obrázkovou dokumentací tak, aby to pochopil i žák základní školy,“ hájí rezervační systém Kalousková. Přesto se každý rok najde osm až dvanáct procent studentů, kteří žádost podají špatně, a koleje proto nedostanou. „Nechystáme žádné změny. Často se jedná o chybu studentů. Jsou nepozorní a nedokáží potom přijmout následky svého jednání,“ je přesvědčena Kalousková.
Necelá sedmdesátka studentů, kteří měli s žádostí problémy, se obrátila na rektora. Jeho odpověď je ale zaskočila. „Voják se stará, voják má,“ řekl rektor Karel Rais na schůzce se studenty a zástupci kolejí. Koleje podle něj jednaly bezchybně a za vzniklé problémy nemohou. Odmítnutým tak nezbývá nic jiného než si najít podnájem nebo odejít na jinou studentskou ubytovnu.
Podobný systém rezervací kolejí využívá i Masarykova univerzita. Problémy se smlouvami však nemá. „Naši studenti jsou docela ukáznění, pokud něco nevědí, přijdou se zeptat,“ říká vedoucí ubytovacího provozu Masarykovy univerzity Dagmar Kulíšková.
Brněnské univerzity nabízejí necelých patnáct tisíc lůžek. Poptávka ale několikanásobně převyšuje nabídku. Na školách totiž studuje asi osmdesát tisíc lidí.
BARBORA KOZLOVÁ