Je něco po půl osmé ráno. Na zastávce Štefánkova čtvrť si několik cestujících před nástupem do tramvaje číslo 5 se zaujetím prohlíží nový jízdní řád. V tramvaji číslo 5 směřující na Českou dva cestující diskutují o změně trasy linky. Na dotaz, zda o výluce věděli, přikyvují, že informaci slyšeli v rádiu a i z hlásičů v tramvaji v předchozích dnech.

„Budeme mít trochu zpoždění, snad ulici brzy opraví," říká cestující Dana Floriánová. Na Českou tramvaj objížďkou přijíždí přesně za avizovaných čtrnáct minut.

Informátor dopravního podniku u velké mapy kolemjdoucím okamžitě nabízí radu ohledně cestování při výluce. Jedna ze zmatených dívek se ptá, jak se nejlépe dostat na Náměstí 28. října. „Nejrychlejší to budete mít pěšky," odpovídá jí. Na Cejlu projíždí jedna tramvaj za druhou. Kromě obvyklých linek 2, 11 a 4 tam nově jezdí i linka 5, 3, x3 a x9. Místy se na zastávce sejdou i tři najednou. Hluk projíždějících tramvají se příliš nelíbí místním lidem. „Na řinčení tramvají po kolejích jsme tu už zvyklí. Nyní jich tu bude jezdit více, takže to bude ještě horší. Ulici by měli také opravit, nové koleje takový rámus nevydávají," říká například Jiřina Novotná.

Co se týče aut, není tam situace nijak kritická. Jak sdělil ráno vedoucí dopravního inspektorátu Brno-město Roman Póč, k intenzivnějšímu nárůstu počtu projíždějících tu nedošlo. „Na Kolišti je nárůst dopravy více zřetelný,"sdělil Póč.

Postarší pár v tramvaji x3 směřující k Dětské nemocnici nevnímá změnu v dopravě nijak kriticky. „Jedeme z Tábora na Jugoslávskou, cestu jsme si zjistili dopředu. Přes Cejl se nám zdá dokonce rychlejší," říká Miroslava Hiršová. Na ulici Milady Horákové již začaly opravy, po chodnících pospíchá neobvykle mnoho lidí. K Dětské nemocnici spěchá i Libor Juroch . „Cesta se mi pěšky protáhne o deset až patnáct minut. To není tak zlé," říká.

Bez zdržení oproti jízdnímu řádu se ráno obešla i cesta ze Staré Osady linkou číslo 3 do centra. „O uzavírce jsem ještě ráno nevěděl, v Židenicích totiž bydlím chvilku. Pracuji v Komíně, kam se trojkou dostanu nyní za šestadvacet minut. Je to podobné, jako předtím,"vysvětlil cestující Michal Prudík.

Odpoledne před pátou hodinou na České na zastávce linky číslo x9 přijíždí tramvaj o sedm minut později. Dobíhá ji i zmatený cestující Ondřej Haváč, kterého na zastávku nasměrovali informátoři. „Jedu na Halasovo náměstí, prý mi to pozabere o několik minut déle než obvykle," vysvětluje. Přes Cejl k náměstí už tramvaj dojíždí tak, jak má – za osmnáct minut

Pondělní dopravní situaci výluky hodnotí pozitivně i dopravní podnik. „Situace dnes byla příznivější, než jsme čekali. K větším zpožděním docházelo jen ráno v oblasti Staré Osady, kde se cestující zdrželi téměř dvacet minut. Přes den pak docházelo ke zdržení maximálně do deseti minut," říká mluvčí dopravního podniku Linda Hailichová. Většina cestujících podle mluvčí vědala o výluce s předstihem. Informátoři na frekventovaných zastávkách sice řešili řadu dotazů, mnoho lidí ale již bylo o výluce dobře informováno.

Ani sitace na silnicích nebyla v pondělí nijak dramatická. „K zácpám docházelo jen na Kolišti, kde museli policisté řídit dopravu,"uvedl mluvčí městské policie Jakub Ghanem. Policisté také řešili odtahy aut na ulici Milady Horákové a na Cejlu. „Na ulici Milady Horákové v úseku od Jugoslávské po Dětskou nemocnici jsme museli nechat odtáhnout patnáct aut, která stála příliš blízko kolejí a tím blokovala provoz. Několik aut jsme také odtahovali z Cejlu, kde se pokoušelo zaparkovat mnoho řidičů. Některá auta blokovala výjezdy, jiná příliš zasahovala do vozovky," shrnul Ghanem.

LUCIE PASEKOVÁ
ZPRAVODAJOVÉ ROVNOSTI