O tom, že rekonstrukce může letos začít, informoval mluvčí Správy železniční dopravní cesty Jakub Ptačinský. „Chceme stavbu zahájit přípravnými pracemi a pracemi v koleji číslo jedna ve třetím čtvrtletí tohoto roku. Trvat má asi rok, tedy do konce roku 2015," sdělil Ptačinský.

Dodal, že přesné termíny budou jisté až podle toho, jak dopadnou řízení pro získání stavebního povolení a také soutěž na zhotovitele.

Opravy budou náročné především pro lidi cestující vlakem denně do práce či do školy. „Vlakem je to do centra asi nejrychlejší. Samozřejmě se dá jet i autobusem, ale to je pomalejší, méně pohodlné a musí se přestupovat. Jestli vlaky nepojedou, bude to náročné. I pokud bude náhradní doprava. Autobusy musí jet po silnici, kde je možnost zdržení pravděpodobnější, než na kolejích," myslí si Petra Dvořáková, která po přestěhování dojíždí do Brna z Kuřimi.

Jak budou výluky vypadat, přitom není pořádně jasné. „Zatím máme jen hrubý nástin. Není ani jisté, jestli bude rekonstrukce rozdělená na více etap nebo se uskuteční najednou. Lepší představu budeme mít asi za měsíc. Každopádně to je významná výluka, cestující proto s předstihem informujeme," krčila rameny mluvčí Českých drah Kateřina Šubová.

Zatím to vypadá tak, že osobní vlaky musí nahradit autobusy. „Rychlíky pak ukončíme v Tišnově či Kuřimi. Stále ale bude fungovat třicetiminutový takt, ve kterém jezdí," uvedl brněnský ředitel železničářů Pavel Surý.

Opatření k zabezpečení výpadku vlakového spojení od hlavního nádraží pro Řečkovice zatím nenachystal ani dopravní podnik. „Zatím nic nechystáme. Ale se zástupci drah se pravidelně setkáváme, takže další postup můžeme případně zkoordinovat," řekla mluvčí podniku Linda Hailichová.

Opravy trati plánovali železničáři původně už na minulý rok, příprava ale nepostupovala tak rychle, jak si představovali. Projekt zasáhly i dva problémy s výkupem pozemků. „Jeden z pozemků v Obřanech patří od roku 1935 manželskému páru. Jenže smlouva kromě jmen neobsahuje jiné údaje. Předpokládáme, že majitelé už nežijí. Proto část parcely musíme vyvlastnit," řekl mluvčí Ptačinský.

Druhý problematický pozemek s nevyjasněnou restitucí nakonec nevyvlastní. Železničáři se mu vyhnou.

Plánovaná rekonstrukce bude stát 1,3 miliardy korun. Týká se především druhé koleje. Trať dostane také nová zabezpečovací zařízení, nástupiště v Řečkovicích a České a železničáři opraví také jedenáct mostů a osm propustků.