Vedení podniku, který zajišťuje městskou hromadnou dopravu, navrhlo odborářům navýšení od ledna o pět procent plus zvýšení mimořádných odměn o 3,32 procenta. Odboráři to ale považují za nedostatečné. „Náš požadavek je navýšení alespoň o deset procent v pevné částce,“ sdělil Deníku Rovnost za Odbory Dopravního podniku města Brna Dominik Doubek, který v městské firmě řídí tramvaj.

S pětiprocentním povyskočení částky na výplatních páskách podle mluvčí podniku Barbory Doleželové počítá hospodářský plán pro příští rok. Dvojnásobek však nastavený rozpočet nezvládne. „Navýšení mezd, které odborové svazy navrhly, neumožňuje náš finanční plán pro rok 2023,“ potvrdila mluvčí Doležalová.

Brněnský ekonom Petr Pelc ale míní, že požadavky odborářů jsou odůvodnitelné. „Jednak kvůli inflaci a pak je zbytečné, aby se dopravní podnik honosil, že několik let nezdražuje jízdné a přitom škrtí náklady na zaměstnancích,“ komentoval situaci.

Podle Pelce se pak může stát, že kvalitní řidiči skončí a úroveň podniku klesne. „Byť to asi většina populace neuslyší ráda, bylo by daleko smysluplnější o něco zvýšit jízdné a udržet si úroveň zaměstnanců. Ne nějak skokově, ale o deset, dvacet procent,“ zmínil ekonom.

Současná kolektivní smlouva je platná do konce tohoto roku. Výše platů se pro letošek navýšila o čtyři procenta. To pro dopravce znamenalo zvýšené náklady o šedesát milionů korun.

Brněnský radní pro dopravu Petr Kratochvíl na otázku, zda si myslí, že se mzdy příští rok zvýší více než letos, odpověděl, že ano. Konkrétnější však být nechtěl. „Měli jsme s odboráři asi před čtrnácti dny setkání, jedním z témat byly i mzdy. Nacházeli jsme shodu. Vždycky jsme ji nalezli a nepochybně ji nalezneme i tentokrát, aby byla k oboustranné spokojenosti,“ řekl Kratochvíl.

Další kolo vyjednávání mezi odboráři a zástupci dopravního podniku se uskuteční 3. října.

Podnik mající například řidiče autobusů, trolejbusů nebo tramvají se od začátku roku potýká se ztrátami kvůli rostoucím cenám energií. Na začátku srpna to bylo 180 milionů korun. Jen za květen pak osmadvacet.

Díru v rozpočtu pomáhají pokrýt peníze z městské kasy. Brněnští zastupitelé schválili náhrady 280 milionů, z toho 265 milionů právě za energie. „Dneska nikdo neví, co se s energiemi stane za měsíc. Pokud bychom ale vycházeli ze stávajících cen, měli bychom si s těmito penězi vystačit,“ věřil nedávno Kratochvíl. Od dopravního podniku dostává pravidelný měsíční přehled jeho hospodaření.