V úvodní fázi postaví developer základní infrastrukturu, tedy silnice, chodníky i napojení na inženýrské sítě. Kromě centrálního parkoviště na okraji čtvrti využijí řidiči pouze podzemní parkovací místa tak, aby ulice zůstaly dostupné chodcům a dětem. „Vznikne náměstí, které postupně, až se čtvrť bude rozšiřovat a zabydlovat, nabídne obchody a základní občanskou vybavenost,“ vyjmenoval zakladatel developerské skupiny Trikaya Dalibor Lamka.

Osm prvních budov nabídne takřka sto sedmdesát bytů a o desítku víc parkovacích míst. Bydlení postaví developer v několika standardech, nejlevnější pořídí zájemci zhruba za sto osmnáct tisíc korun za metr čtvereční. Byt o třiatřiceti metrech čtverečních by tak lidé mohli koupit za necelé čtyři miliony. „Snažíme se, aby se byty staly co nejdostupnějšími a klientelou byli Brňané s běžnými příjmy,“ pokračoval Lamka. Prodej zahájí na podzim.

První etapa výstavby nové čtvrti Pod Hády začala ve středu v brněnských Maloměřicích a Obřanech.První etapa výstavby nové čtvrti Pod Hády začala ve středu v brněnských Maloměřicích a Obřanech.Zdroj: Deník/Terezie Sekáčová

Začátek výstavby v minulosti provázely četné komplikace. Původně plánoval developer dokončení projektu už před devíti lety, do země ale poprvé kopnul teprve nyní. „Když jsem stál před čtrnácti lety na stejném místě se skupinou zahraničních investorů, nedovedl bych odhadnout, jak dlouhá cesta mě čeká,“ zhodnotil developer Lamka.

V dalších etapách počítá firma s výstavbou domova s pečovatelskou službou nebo napojením cyklistické infrastruktury na přilehlé stezky. Hlavní příjezdovou silnici dále rozšíří tak, aby v křižovatce s Jedovnickou ulicí fungovaly semafory. V budoucnu pak doufají v zavedení hromadné dopravy. „Podle mě se do této lokality takové množství bytů nehodí. Ať chtějí nebo nechtějí, bude to satelitní městečko,“ nešetřil kritikou třeba Brňan Tomáš Hopi.

Hala bude stát na místě nevyužívaného asfaltového hřiště.
Začala stavba nové sportovní haly ve Vodově v Brně. Půjde rozdělit na tři plochy

Za megalomanský moloch označila výstavbu například Iva Gruntová z Brna. „Původně zajímavý projekt přímo na místě bývalé továrny Ergon zasazený do krajiny s vilovými domy přerostl kvůli nenasytnost developera v klasický megalomanský moloch s šestipatrovými paneláky,“ pokrčila rameny žena.

Podle ekonoma Petra Pelce bude nová brněnská výstavba pro město prospěšná, a to zejména kvůli dlouhodobě nedostatečné nabídce. „Projekt určitě uvítají lidé z blízkého okolí Brna, kteří uvažují o nákupu nemovitosti ve městě, protože se pro ně tato situace bude jevit daleko výhodněji, než dlouhodobé dojíždění. Z hlediska cen bytů je to rovněž výhodné, zájem o byty v této oblasti je velký. Ceny bytů se můžou stát stabilnější,“ zhodnotil Pelc.

Zdroj: Deník/Terezie Sekáčová

Zástavba vzniká v areálu po někdejší továrně Ergon. Budovu začal koncem osmdesátých let minulého století stavět státní podnik, který vyráběl kontaktní čočky, ortopedickou obuv a další pomůcky pro tělesně postižené. Krátce po sametové revoluci zkrachoval a kromě dluhů po sobě zanechal i nedokončenou fabriku.

„Zůstaly tam rozestavěné velké haly. Poté, co firma skončila v konkurzu, vystřídala hala několik vlastníků. Nikdo z nich se ale neměl k dokončení hrubé stavby," vysvětlila už před lety tehdejší starostka Maloměřic a Obřan Jarmila Kocmanová. Kompletní proměna areálu v novou městskou čtvrť vyjde developera na víc než čtyři miliardy korun.