Podle něj lidé vyhledávají pití, které jim prostě okamžitě zachutná a nemusejí nad ním přemýšlet. „Po době whisky a tequily přišla na jižní Moravu doba rumu," vypočítává Ševčík. Pravidelně vede řízené degustace rumů, na kterých lidem vysvětluje, jak od sebe rozeznají jednotlivé typy.

Spíš než v nabídce vidí na jižní Moravě problém v personálu. „Podniků, které rozšiřují svou nabídku rumů, rychle přibývá, na druhou stranu mnoho z nich nemá dostatečně vyškolený personál a zákazníkům proto neporadí," popisuje odborník. Zlepšení prý přinesla nová generace majitelů podniků, kteří nápojový lístek více promýšlejí. „Někomu se možná zdá, že otevřením restaurace rychle zbohatne, později ale zjistí, že to tak jednoduché není a je třeba tomu hlavně porozumět," říká Ševčík.

Nejoblíbenější jsou rumy ze španělsky mluvících zemí díky své jemnosti. Naproti tomu rumy z francouzsky mluvících zemí jsou ostřejší a také nejdražší. Rumy z anglických kolonií mají zase nápadnou vůni.

Aby mohl být rum nazýván rumem, musí být stoprocentně vyrobený z cukrové třtiny. To ale některé známé značky nesplňují a chuť pravého rumu pak lidi může překvapit.

Co se týče ceny, lze rumy porovnat například s whisky, lepší kusy ale stojí i přes tisíc korun za lahev. „Vše se jednou omrzí a rumy tak z vrcholu oblíbenosti zase něco vytlačí. Co to ale bude, to nevím," uzavírá Ševčík.

MARTIN VÉRTEŠI