Někomu zapomněli dát stravenky, jinému pár stovek. A dalšímu pár tisíc korun. Tak se dá popsat poslední problém, se kterým se potýkají zaměstnanci brněnské pobočky tchajwanské firmy Wistron. Podle vedení jde jen o administrativní potíže. Jenže jejich náprava vázne už tři měsíce, zlobí se tamní odboráři. Jejich seznam výhrad tím navíc nekončí, je na něm například rušení dovolených. A hlavně arogantní chování českých nadřízených.

Na internetové sociální síti Facebook kvůli potížím vzniklo i diskuzní fórum, kde o situaci debatuje už víc než dvě stě přispěvatelů. „Měla jsem mít výplatu dávno na účtu. Nevíte, co se v té firmě děje?“ napsala na web jedna z pracovnic Wistronu.

Pod jejím příspěvkem je hrozen reakcí od lidí s podobnými zkušenostmi. „Nesrovnalosti ve výplatách se týkají odhadem desítek lidí. Vedení nám sdělilo, že jde o administrativní problém, což se samozřejmě dá pochopit. Jenže situace se stále opakuje,“ potvrdil Petr Zemek, který ve Wistronu pracuje jako vedoucí výrobní linky.

Zároveň se stal šéfem odborové organizace, která ve firmě s bezmála dvěma tisíci zaměstnanci před nedávnem vznikla. Na deník Rovnost se podle svých slov obrátil proto, že se rozhodl na neřešené problémy upozorňovat.

Běžné je podle něj například nenadálé rušení plánovaného volna. „Jedná se o jednodenní dovolené, když se ukáže, že je akutně potřeba víc lidí. Ale také jednání ve stylu: zaplacený zájezd mě nezajímá, máme hodně práce. Takže jestli nepřijdeš, máš áčko,“ popsal Zemek.

Arogantní Češi

Právě jednání lidí ve vyšších pozicích je podle odborářů jeden z nejpalčivějších problémů Wistronu. Zdůrazňují, že se týká jen českých šéfů. Zkušenosti s tím má například Lucie Sobotková, která nedávno žádala o náhradní volno. „Udělalo se mi nevolno kvůli ženským problémům. Že mi nadřízený nechtěl vyhovět, už mě nepřekvapuje. Dost mi ale vadí, že mé potíže nevybíravě rozpitvával před několika lidmi,“ řekla zaměstnankyně.

Podobných výhrad mají odboráři firmy celý seznam a podle Zemka nemine týden, aby se na některém z pracovišť neobjevila protestní petice. Některé problémy připouští i vedení společnosti. „Nesrovnalosti v lednových mzdách se bohužel objevily. Při překlápění dat z jednoho roku do druhého došlo k technickým nedopatřením, což je nepříjemné. V nadcházejícím měsíci se to ale opakovat nebude,“ zdůraznila personální manažerka Wistronu Štěpánka Jenešová.

Poznamenala také, že například stížnosti na některé supervizory výrobních linek se objevují. Argumentuje tím, že společnost s tolika zaměstnanci se neshodám mezi lidmi nevyhne. „Mrzí mě, když se několik konkrétních případů nafukuje. Například pravidla rušení dovolených či práci přesčas ale jasně stanovuje zákoník práce, na který se zaměstnanci mohou odvolat. A opravdu si nejsem vědomá, že by se takové problémy objevovaly často,“ namítla Jenešová.

Potvrzují to i názory některých zaměstnanců z výrobní haly na Černovické terase. Většina z oslovených si na nic nestěžovala. „Jsou tu čtyři supervizoři, výrazné problémy lidé mají jen s jedním,“ řekla jedna pracovnic, přála si však zůstat v anonymitě.

Šéfku jihomoravských odborů Stanislavu Slavíkovou problémy ve firmě nepřekvapily. „Wistron v tom určitě není sám. Konkrétně špatné chování českých manažerů je v mezinárodních firmách vysloveně trend. Je dobře, že na to odbory upozorňují,“ podotkla Slavíková.

Podobně to vidí i Hana Zajícová z brněnské Občanské poradny. „Lidé s těmito problémy se objevují asi dvakrát do měsíce. Bohužel často pozdě. A tak se už nedají dobře řešit,“ upozornila Zajícová.