Aby soutěž nepřipomínala školní olympiádu, vymýšlí pořadatelé pro školáky každý rok nějaký příběh, jehož součástí se studenti stanou. „Finále se v Brně účastní šestnáct tříčlenných týmů. Ti přiletěli na vesmírnou loď, kterou byl bohunický kampus. Posléze zjistí, že musí uniknout umělé inteligenci, které ovládá loď,“ shrnul příběh hlavní organizátor Milan Linkesch.

Kromě vedlejších úkolů plnili středoškoláci čtyři hlavní zadání. „Týkají se fyziky, biologie, chemie a logiky. Například v chemii vytvářeli pomocí dostupných látek vytvořit kyslík. Museli ale myslet na to, aby se kyslík tvořil postupně a ne najednou,“ vysvětlil Linkesch.

Ve fyzikální úloze porovnávali dobu pádu dvou závaží, z nichž jedno bylo na kuličkovém řetězu. „Závaží na řetězu padá rychleji. Je to tím, že části řetězu se při pádu zastavují a svoji energii posílají dál,“ popsal výsledek Jan Pavelka z organizátorského týmu.

Ilustrační foto.
Archeologové zkoumali zaniklé hřbitovy. Kostry vykopávali i při minus dvanácti

Potřetí se soutěže zúčastnil Vadim Kablukov. S dalšími dvěma týmovými kolegy vyhrál loňský ročník. „Letos byla silná konkurence. Nejtěžší mi přišla úloha z fyziky. Myslím si, že tento styl soutěží je výborný. Naprosto se liší od školních olympiád,“ zhodnotil.

Zbytek programu soutěže se odehrával na Biskupském gymnáziu v Brně. Tam organizátoři i celovíkendovou soutěž zahájili. „Kromě přírodních úloh z přírodních vět si studenti vyzkoušeli třeba tvorbu volební kampaně,“ řekl Linkesch.

Podle něj je hlavní myšlenkou soutěže ukázat, že v Brně se dělá špičková věda. „Zároveň chceme účastníky nalákat ke studiu na brněnských univerzitách,“ dodal.

Pálení Mařeny v brněnských Černovicích.
Hořící smrtky letěly z mostu do řeky. Do Brna může přijít jaro