S patnáctiminutovým zpožděním přijíždí na brněnské nádraží elegantní červenomodrý vlak. Jeho cíl? Hlavní město Rakouska. Cestující se usazují do pohodlných sedaček. Krajina za oknem se pomalu začíná pohybovat. Ten, kdo se nepodívá z okna, málem ani nepozná, že už vlak skutečně jede. Tichý chod řadu cestujících překvapí.

230 za hodinu

Podívat se do místnosti na konci vlaku, odkud ho strojvedoucí může řídit, se jen tak někomu nepoštěstí. Pokud ano, má o zážitek postaráno. Zatímco rychle ubíhají koleje, na tachometru se pomalu zvyšuje číslo ukazující rychlost. „Dokáže jet až 230 kilometrů za hodinu, tady ale pojedeme nejvýše 160," vysvětluje vedoucí brněnského železničního depa Alois Kotrba, zatímco Brno se ztrácí v dálce. Právě on je jedním z těch, kteří můžou nové vlaky řídit. Na svou práci je náležitě pyšný. „Tento vlak je moje květinka, takový Everest, který chce pokořit každý," povídá pyšně.

Zatímco ujíždíme směrem k rakouským hranicím, krajina za oknem se pomalu mění. Města nahrazují vesnice a nakonec jen lány polí. V Rakousku pak panorama doplňují otáčející se vrtule větrných elektráren. „My jedeme vážně tak rychle? Vůbec to není poznat," diví se mladá žena. Aktuální rychlost totiž svítí také na informačních tabulích přímo ve vlaku.

Na cestující čeká nejen komfortní sezení a tichá jízda, ale i pestré občerstvení. Položkám z jídelního lístku odolá jen málokdo, na stolcích se tak objevují různé pokrmy. Hovory ve vlaku utichají a ozývá se jen cinkání příborů.

Součástí společného projektu Českých drah a jejich rakouských kolegů je kromě pravidelnějších a komfortnějších spojů také nové vídeňské nádraží. Stavba za jednu miliardu eur působí opravdu majestátně.

Tisíc vlaků denně

Největší dominantou je střecha, která kryje všech deset nástupišť. „Je to umělecké dílo. Právě tak jsme ho chtěli, přestože jsme na stavbu museli dát nakonec víc peněz," vysvětluje Vincenz Kroner z divize infrastruktury rakouských drah, který se na stavbě nového nádraží také podílel.

V provozu je od desátého října a zatím tam jezdí jen regionální linky. V prosinci se ale otevře i dálkovým spojům. „Každý den sem přijede asi tisíc vlaků, dohromady tudy může projít až sto tisíc lidí denně," odhaluje kapacitu Kroner.

Nová stavba neslouží jen vlakům, ale i jako velké nákupní centrum s několika desítkami různých obchodů. Do těch a dalšího okolí včetně nové čtvrti soukromí investoři vložili další čtyři miliardy eur.

HANA FLORIANOVÁ