Pevné nervy a hodně štěstí. Přesně to podle svých slov potřebují řidiči v Brně, kteří se snaží sjet z Vídeňské ulice na dálnici D1 ve směru do Prahy. Když překonají stovky metrů v pomalé koloně, čeká je nebezpečný vjezd přímo do rychlých pruhů. Řešením má být přestavba křižovatky. Tu však správce silnic oddaluje.

„Je to jako harakiri. Vždy se bojím, abych neboural,“ stěžoval si Bohuslav Šimek z Brna. Nájezdu na dálnici vytýká několik věcí. „Chybí připojovací pruh, najíždí se rovnou do průběžného. Řidič musí při nájezdu zastavit a když má volné místo, rychle se rozjet. Lidem se starými auty, která jen pomalu nabírají rychlost, hrozí srážka s přijíždějícími rychlejšími řidiči. Viděl jsem tam minimálně tři nehody,“ popsal Šimek.

Jeho slova potvrzují i policisté. „Při našem nedávném průzkumu jsme sjezd z Vídeňské vyhodnotili jako jedno z rizikových míst. Podnět jsme předali institucím, které mají problém na starosti,“ uvedl šéf dopravní policie Leoš Tržil.

D1 má na starosti Ředitelství silnic a dálnic, které s některými výtkami souhlasí. Kritizovaný úsek totiž pochází z poloviny sedmdesátých let. „Tato křižovatka už nevyhovuje dnešním normám. Je vyřešená podle požadavků své doby. Problémy na ní se objeví většinou při opravách a samozřejmě narůstají se zvyšujícím se provozem,“ potvrdil ředitel brněnského závodu Ředitelství silnic a dálnic Pavel Doležal.

Že je řešení křížení D1 s Vídeňskou neobvyklé, potvrzuje i Jindřich Frič z brněnského Centra dopravního výzkumu. „Je to kvůli nedostatku prostoru. Proto taky dostali silničáři na křižovatku výjimku,“ řekl Frič.

Současné řešení, kdy auta musí zastavit a čekat, považuje Ředitelství silnic a dálnic za dostačující. Navíc je jen dočasné, protože v budoucnosti má v místě vyrůst nová křižovatka. „Chystáme se na přestavbu. Původně jsme s ní chtěli začít v roce 2010, ale vše záleží na penězích. A těch v dnešní době moc není,“ povzdechl si ředitel Doležal.

Nespokojený řidič Šimek by uvítal alespoň drobnou úpravu. „Dřív auta při sjíždění z Vídeňské zastavovat nemusela a jezdila plynule. Na zemi byla namalovaná zebra, která je teď začerněná, a místa na rozjezd bylo asi dvě sta metrů,“ připomněl Šimek.

Ředitel Pavel Doležal s tím nesouhlasí a úpravu nájezdu hájí. „Pokud by byl v místě průběžný připojovací pruh, nehod by bylo mnohem více než dnes. Auta by ze sjezdu nebezpečně najížděla přímo na dálnici. Když zastaví a chvíli počkají, je to určitě lepší,“ myslí si Doležal.

Řidiči však mají k nájezdu na D1 i další výhrady. „Nelze až do poslední chvíle poznat, ve kterém pruhu auta přijíždějí,“ postěžoval si Šimek. Problémy jsou podle něj i v opačném směru na brněnskou městskou část Slatina. „Kvůli stopce se tam navíc tvoří strašné kolony. V jedné jsem nedávno trčel asi půl hodiny,“ řekl.

Nájezdy na D1

Šéf dopravní policie Leoš Tržil o problému s nebezpečným nájezdem ví a říká: Uvažujeme i o omezení rychlosti

Vysoká nehodovost a věčné kolony aut trápí kromě řidičů i vedení dopravní policie. Na konci loňského roku proto nechalo zmapovat českou dálniční síť. Analýza odhalila řadu slabin, o řešení se ale podle šéfa dopravní policie Leoše Tržila musí postarat ministerstvo dopravy.

Nájezd z brněnské Vídeňské ulice na dálnici D1 mezi řidiči nechvalně proslul jako místo častých nehod. Je tomu tak i podle vašich statistik?
Mohu potvrdit, že o tomto nájezdu víme. Nedávné mapování dálniční sítě, které zkoumalo například parametry dálničního připojení nebo nehodovost, odhalilo ve stejné oblasti ještě jedno rizikové křížení.

Ale takový stav trvá už déle.

Na problematická místa dálnic u Brna jsem upozorňoval, už když jsem velel dopravním policistům Jihomoravského kraje. Úsek mezi západním a východním přivaděčem dálnice totiž funguje spíš jako obchvat Brna. Nasvědčuje tomu například hustota provozu. Zejména v době dopravních špiček je tam situace naprosto nevyhovující.

Jaká opatření by mohla nájezdu pomoci?

Situaci by zlepšilo dopravní značení přímo na vozovce, případně doplnění značek podél ní. Za úvahu také stojí omezení rychlosti. Jsem přesvědčen o tom, že je možné nalézt vhodné řešení. To ale není v kompetenci policie. Můžeme jenom zaslat podnět na kompetentní místa.

Komu konkrétně?

Podnět jsme zaslali ministerstvu dopravy. Jedině to může rozhodnout, jak situaci na dálnicích řešit. K rozhodnutí se vyjadřují také zástupci ministerstva vnitra, uskutečnění navrhovaných řešení už má na starosti Ředitelství silnic a dálnic.

Stopaři riskují. Ale je jich méně

Bezpečnost řidičů, kteří se snaží zařadit mezi rychle jedoucí auta na dálnici, na některých místech ohrožují stopaři. Jihomoravští policisté proto lidi čekající na ochotné řidiče častěji pokutují a daří se jim je tak z nájezdů postupně vyhánět. Někteří stopaři se však poučit nenechají a na dálnici i přesto loví svezení.

Na nezodpovědnost takového počínání upozorňuje jihomoravský policejní mluvčí Pavel Šváb. „Lidé si neuvědomují, jak nebezpečné je stát u dálnice, nebo ji dokonce přebíhat. Pokud policejní hlídka narazí na stopaře na dálnici nebo na dálničním sjezdu, na místě mu udělí blokovou pokutu do dvou tisíc korun. Jinou možnost nemáme, domluva je v takových případech zbytečná,“ vysvětlil Šváb.

I stopaři uznávají, že na ně vysoké pokuty platí. „Na dálničních nájezdech nestopuji. To se přece ani nesmí,“ řekl Jan Hejzlar, který stopem jezdí z Brna do Prahy. „Na dálnici se navíc řidičům špatně zastavuje. Na ochotného řidiče si raději počkám na benzinové pumpě, je to bezpečnější,“ dodal Hejzlar. I podle policejního mluvčího jsou benzinky ke stopování vhodnější. A hlavně tam stopování není zakázané.

Také řidiči si povšimli, že těch, kteří s cedulí v ruce postávají u dálnice, ubývá. „Ještě před rokem bylo u dálničních sjezdů kolem Brna plno stopařů. Ale policie je prý pravidelně pokutuje, takže teď někoho takového potkám jen málokdy,“ přemýšlel Zdeněk Bělík, který cestuje pravidelně mezi Brnem a Prahou. „Jsem ochotný někoho svézt, ale většinou jen v případě, že se na spolujízdě domluvíme předem. Stopařům zastavím málokdy,“ dodal Bělík.

Předem domluvené spolujízdě dávají přednost i další řidiči. „Jakmile někam jedu, nabídnu místo v autě přes internet. Pokud se mi někdo přihlásí, svezu ho raději než stopaře, kterého potkám pouze náhodou,“ prohlásil řidič, který si nepřál zveřejnit své jméno.

Lucie Hrabcová a Zuzana Taušová