Jak už Brněnský deník Rovnost dříve informoval, většina reklamních poutačů ve městě stojí načerno. Podle vyhlášky přitom například právě v Komíně vyjde pronájem billboardu na městském pozemku na třicet tisíc korun ročně. Majitelé parcel tak jen v Kníničské ulici přijdou za rok odhadem téměř o čtyři miliony korun. V některých městských částech jsou částky za pronájem ještě vyšší.

O peníze přichází stát, soukromí vlastníci a hlavně Brno a městské části. Blatná přesto tvrdí, že pro boj s rozmísťováním dalších reklam nemá pravomoc. „Na stavebním úřadě nám řekli, že pokud reklamu schválí odbor dopravy, policie, Brněnské komunikace, případně drážní úřad, povolení musejí vydat. Změna je potřeba z magistrátu," poznamenala.

Náměstkyně brněnského primátora Klára Liptáková, která má městský majetek na starost, se zatím problému nevěnovala. „Vím o něm a chci ho řešit, zatím na to ale nebyl čas," uvedla. Po zájmu Rovnosti se v pátek sešla se zástupci magistrátního odboru správy majetku, do jehož kompetencí dohled nad městskými pozemky patří.

Podle mluvčího magistrátu Pavla Žáry město v současnosti pronajímá jen čtyři billboardy, s těmi nelegálními se snaží bojovat. „Nepovolené reklamy na vlastní náklady odstraňujeme, za každý dáváme tisíce korun," řekl.

Jednou z těch, která za reklamní plochy platí řádně, je agentura Realmedia. Prostory dále pronajímá. „Právě kvůli velké konkurenci s nelegálními billboardy je musíme nabízet za neúměrně nízkou cenu. Dlouhodobá obsazenost ploch je přitom méně než padesát procent. Nájemné se navíc neustále zvyšuje, bohužel často přesahuje reálnou prodejní cenu reklamního prostoru. Vítězem je pak majitel černé plochy, který nikomu nic neplatí," sdělil Marcel Heide z agentury.

Právě majitelé černých ploch billboardy dávají průměrně za poloviční cenu běžného nájmu. Minulý týden v Kníničské ulici dělníci odstranili nelegální billboard firmy Avalanche Poster, která ho nabízela na internetových stránkách k pronájmu za šedesát tisíc korun ročně.

Manažer společnosti mojeBillboardy, která inzerát na svých stránkách publikovala, tvrdí, že o problému nevěděl. „Není možné, abychom obcházeli všechny billboardy, které nabízíme, a žádali něco jako jejich rodný list. Je jich příliš mnoho," vysvětlil Martin Chytrý. Právě to je ale po-dle Petra Marčišáka ze spolku Nechceme billboardy potřeba. „Kolik je v Brně nelegálních reklamních poutačů, nejde zjistit bez toho, aniž by je někdo po celém městě fyzicky spočítal," podotkl Marčišák.

ALŽBĚTA NEČASOVÁ