Na tom, jak zvýšit dojezdnost elektromobilů, která je podstatě nižší než u klasických aut, protože je závislá na ročním období a teplotě, pracuje výzkumná skupina z brněnského Vysokého učení technického. Pomůže jim dotace z Evropské unie. „Elektromobily nejsou sci-fi, pouze nová technologie, která se dostává do fáze dospělosti a začíná poskytovat potenciál pro masové rozšíření," vysvětluje vedoucí skupiny Pavel Václavek. Dodává, že už nyní lze taková auta na silnicích občas potkat.

Podle něj je ale velmi blízko doba, kdy elektromobil bude běžnou součástí provozu. „Odhaduji deset až patnáct let. Je nutné říct, že nasazení elektromobilů přispěje k ekonomicky přijatelnému a smysluplnému využití energie z obnovitelných zdrojů," vyzdvihuje.

Pavel Václavek.

Špičkové elektromobily podle něj mají dojezd kolem tří set kilometrů bez dobíjení. „Aby byly náhradou aut se spalovacím motorem, musely by ujet šest set kilometrů bez tankování," upřesnil Václavek.

Díky dotaci jeho tým pracuje na vývoji algoritmů pro hospodaření s elektrickou a tepelnou energií. Ty umožní fungování klimatizace a topení a zvýšení dosahu elektromobilů, na obdobnou úroveň současných vozidel se spalovacím motorem.

Václavek dodává, že elektromobily nyní nacházejí uplatnění především u firem dopravujících zboží po městech. „Právě pro takové využití může být jejich provoz velmi ekonomicky výhodný," soudí vědec.