„Jízdné zdražíme od prvního ledna. Není to příjemné rozhodnutí, ale musíme vyhovět rok od roku rostoucím požadavkům dopravního podniku. Navíc poroste daň z přidané hodnoty. Roční předplatní jízdenka nebude stát 4950 korun, ale jen 4750 korun jako v Praze. Navíc si ji lidé mohou koupit do konce letošního roku za současné ceny. De facto tak toto zdražení odsouváme o rok,“ potvrdil náměstek brněnského primátora Robert Kotzian.

Jízdné se zvedne v průměru o třináct procent. Hodinový lístek tak bude stát pětadvacet korun místo dvaadvaceti, měsíční kupón 550 místo 530. Úplně končí nejlevnější desetiminutová jízdenka za čtrnáct korun. Na místě nejlevnější jízdenky ji nahradí přestupní patnáctiminutová za dvacet korun. „Zrušení desetiminutové jízdenky je dobrý krok. Čtvrthodinová je na rozdíl od ní přestupní a lépe tak bude vyhovovat lidem, kteří cestují na krátké vzdálenosti ale zároveň více spoji,“ zdůraznil Kotzian.

Přesto se rozhodnutí rady Brňanům nelíbí. „Často se potřebuji přesunout dvě zastávky jedničkou. Pěšky to je daleko, ale tramvají asi tři minuty. Platit za to dvacet korun je trochu přemrštěné,“ kroutil hlavou Milan Procházka.

Naopak Karolíně Svobodové vadí zvýšení cen předplatních jízdenek. Za rok je to o pět set korun víc. Tolik dnes stojí levnější mobil nebo hudební přehrávač,“ upozornila Svobodová.

Rozhodnutí rady města musí formálně posvětit ještě ve středu rada kraje, spoluvlastník společnosti Kordis. Podle politiků půjde jen o formalitu. „Zapracování změn ceny jízdného pak dostane za úkol městský odbor dopravy spolu s dopravním podnikem,“ připomněl Kotzian.

Jobovým zprávám pro cestující ovšem konec není. O krajská rada bude ve středu jednat i o zvednutí cen jízdného v celém Jihomoravském kraji. „Do té doby nemohu říct, jak konkrétně jízdné změníme,“ uvedl náměstek hejtmana pro dopravu Václav Horák. Připustil však, že základní jízdné bude kopírovat to brněnské. „Je pro nás primární mít jednotný tarif v základních parametrech,“ řekl Horák. Dodal, že na rozdíl od města kraj přistoupí ke zdražení už od října letošního roku.

O zdražení jízdného Brňanům rozhodli radní bez dobrozdání své komise dopravy. Ta přitom v úterý ráno mimořádně zasedala, aby plán projednala. Jenže se sešlo jen šest členů z jedenácti a ani oni se nebyli schopni dohodnout na usnesení. „Na stole byly čtyři varianty. Komise se ale nedohodla na ničem a rada tak jednala bez jejího doporučení,“ upozornil zastupitel opozičních Zelených Martin Ander.

Předseda komise dopravy Vít Blaha z koaličních občanských demokratů ranní fiasko nekomentoval. „Od čtvrtka minulého týdne jsem na dovolené,“ vzkázal Blaha.

Postup přitom kritizovala i opoziční TOP 09. „Komise projednávala jediný bod, neschválila ani jednu variantu. Přesto rada zdražení schválila. Zdražení ovšem není řešení problému v hospodaření dopravního podniku. K výrazným úsporám a tedy i pokrytí zvýšené daně naopak vede snížení provozních nákladů a transparentní hospodaření podniku. A to bez nutnosti zdražovat jízdné pro cestující,“ upozornil člen komise a předseda brněnské organizace strany Jaroslav Kacer.