Volby do sněmovny začínají za

Nahrávám odpočet ...

Zatmění Slunce sledovali brněnští vědci v Indonésii

Brno /FOTOGALERIE,VIDEO/ – Šedesát hodin letu a přes pětačtyřicet tisíc kilometrů cestovala výprava z Vysokého učení technického v Brně kvůli fotce zatmění Slunce. První snímky zachycující ionty v těsné blízkosti sluneční koróny zveřejnili ve středu. „Máme snímek takzvané bílé koróny, která ukazuje rozložení volných elektronů. Čekáme na data od kolegů z Ameriky. Snad se podařilo získat podklady i pro čáry ionizovaného železa," vysvětlil vedoucí výpravy Miloslav Druckmüller.

30.3.2016

Obraz sluneční koróny. Snímek vědce Miloslava Druckmüllera.Foto: Miloslav Druckmüller

Odborníci z Ústavu matematiky na Vysokém učení technickém pořídili fotografie 9. března na souostroví Maluku v Indonésii. Jejich snímky zachycují zatmění kvalitněji než vesmírné sondy. Simulují pohled lidským okem. Techniku vědcům zapůjčila Havajská univerzita. Výsledný snímek vznikl díky matematickému softwaru, který vymyslel Druckmüller. „Je nutné pořídit mnoho fotek s různým časem expozice. Snímky pak musíme s obrovskou přesností sesadit dohromady. V tom nám pomáhá matematický software," objasnil.

Týmy vědců se v Indonésii rozmístily na osm různých stanovišť. „Složit aparaturu s kamerami a fotoaparáty trvá několik dní. Zatímco úplné zatmění jen něco málo přes tři minuty. Počasí bylo špatné a do posledního okamžiku jsme netušili, jestli nebude zataženo," doplnila účastnice výpravy Jana Hoderová.

Fotografování zatmění závisí na počasí. Například skupina Pavla Štarhy byla neúspěšná. „Byli jsme nejpočetnější skupina v místě s největší pravděpodobností pro pořízení snímků. Při zatmění bylo oblačno a o patnáct minut později se vyjasnilo a bylo slunečno až do večera," popsal Štarha.

Vědci mají zatím fotografie z jediného stanoviště. Na snímky pořízené Američany čekají.

Loni výslednou fotografii brněnských vědců uveřejnil jako snímek dne americký ústav pro kosmonautiku NASA. Předešlé snímky se objevili například ve vědeckých časopisech Science a Nature.

Autor: Dominika Vágnerová

30.3.2016 VSTUP DO DISKUSE
Parlamentní volby 2017 na základní škole v Holzově ulici v Brně-Líšni.
2 106

Volební místnosti se opět plní voliči. Do desáté hodiny odvolila téměř polovina

Informační cedule na České byly mimo provoz téměř dva měsíce.

Tabule na České znovu svítí. Opravy zdržoval stožár na míru i déšť

Musíme se oklepat a vrátit se zpátky na vítěznou vlnu, velí útočník Hruška

Brno /ROZHOVOR/ – Šlo na něm poznat zklamání. Útočník hokejové Komety Jan Hruška se spoluhráči prohrál třetí utkání v řadě. V patnáctém kole extraligy doma Brňané podlehli Hradci Králové 1:2. Když pracně srovnali zásluhou Martina Erata, v závěru utkání rozhodl hostující kapitán Jaroslav Bednář. „Soupeř dobře bránil střední pásmo. Chytal mu výborně gólman. Myslím si, že měl v závěru i trochu víc štěstí,“ shrnul jedenatřicetiletý centr.

Kometa podlehla Hradci Králové 1:2. Potrápili ji rozhodčí i brankář Rybár

Brno /FOTOGALERIE/ – Třetí porážka v řadě. Hokejisté brněnské Komety nestačili po Litvínovu a Třinci ani na rozjetý Hradec Králové. V patnáctém kole extraligy Mountfieldu doma podlehli 1:2 a zůstávají na druhém místě tabulky. „Nedali jsme zrovna moc gólů. Na jeden gól se nevyhrává,“ hlesl útočník Komety Jan Hruška.

Zákazy omezí řidiče u nádraží. Jen si tam zkracují cestu, hájí novinky Hollan

Brno /MAPA/ – Zákaz odbočení z Nádražní ulice od hlavního vlakového nádraží na ulici Benešovu směrem k hotelu Grand bude jednou ze změn omezení provozu, které chystá brněnský magistrát. Pravidla mohou platit od ledna pro řidiče osobních automobilů. Změn se nemusí obávat cyklisté, autobusová doprava ani záchranné služby.

AUTOMIX.CZ

Absurdní šikana? Český řidič platil pokutu za překročení rychlosti o 1 km/h

Doby, kdy čeští řidiči mohli nad postihy za dopravní prohřešky spáchané v zahraničí v podstatě mávnout rukou, jsou dávno pryč. Dnes totiž existuje velká šance, že si vás "najdou" i po navrátu do České republiky. Oznámení o pokutě vám přitom může přijít i po několika měsících. A co je mnohem důležitější, pokutu můžete dostat i za naprostou banalitu.