Odborníci z Ústavu matematiky na Vysokém učení technickém pořídili fotografie 9. března na souostroví Maluku v Indonésii. Jejich snímky zachycují zatmění kvalitněji než vesmírné sondy. Simulují pohled lidským okem. Techniku vědcům zapůjčila Havajská univerzita. Výsledný snímek vznikl díky matematickému softwaru, který vymyslel Druckmüller. „Je nutné pořídit mnoho fotek s různým časem expozice. Snímky pak musíme s obrovskou přesností sesadit dohromady. V tom nám pomáhá matematický software," objasnil.

Týmy vědců se v Indonésii rozmístily na osm různých stanovišť. „Složit aparaturu s kamerami a fotoaparáty trvá několik dní. Zatímco úplné zatmění jen něco málo přes tři minuty. Počasí bylo špatné a do posledního okamžiku jsme netušili, jestli nebude zataženo," doplnila účastnice výpravy Jana Hoderová.

Fotografování zatmění závisí na počasí. Například skupina Pavla Štarhy byla neúspěšná. „Byli jsme nejpočetnější skupina v místě s největší pravděpodobností pro pořízení snímků. Při zatmění bylo oblačno a o patnáct minut později se vyjasnilo a bylo slunečno až do večera," popsal Štarha.

Vědci mají zatím fotografie z jediného stanoviště. Na snímky pořízené Američany čekají.

Loni výslednou fotografii brněnských vědců uveřejnil jako snímek dne americký ústav pro kosmonautiku NASA. Předešlé snímky se objevili například ve vědeckých časopisech Science a Nature.