Podle odborníků je most ve velmi špatném stavu. „Čekáme na podklady ke stavebnímu povolení. Přesný termín rekonstrukce ani její cenu proto zatím neznáme,“ řekl vedoucí magistrátního odboru dopravy Vladimír Bielko.

Dělníci mají opravit nejen povrch mostu, ale i inženýrské sítě. „Výměny se dočká plynové a elektrické vedení i tramvajové koleje. Potom přijde na řadu úprava povrchu silnice a chodníků,“ popsal práce Jiří Šubař ze společnosti Pris, která zpracovává projektovou dokumentaci.

Řidiči i cestující musí počítat s částečnou uzavírkou Zábrdovické ulice. „Žádné objízdné trasy jsme ještě nestanovili. Budeme o nich teprve jednat,“ informoval Bielko.

Ani Jan Seitl z brněnského dopravního podniku zatím o objízdných trasách neví nic bližšího. „Proto je ještě předčasné řešit výluky tramvají. Budeme ale určitě chtít, aby přes most mohly jezdit alespoň po jedné koleji. Případně aby se tam dostaly náhradní autobusy,“ informoval Seitl.

Jiná varianta je podle něj téměř nepřípustná. „Přes most vedou páteřní tratě do dopravního uzlu celého krajského systému na Staré osadě. Nemůžeme proto ustoupit,“ zdůraznil Seitl.

Rekonstrukce se významně dotkne pacientů a zaměstnanců vojenské nemocnice, která stojí u mostu. „Pacienti budou omezení nejvíc. Řada z nich k nám totiž kvůli svým zraněním jezdí autem,“ zdůraznil náměstek ředitele vojenské nemocnice Tomáš Pešek.

Náhradní trasy

To, jak se do areálu nepohybliví pacienti a sanitky dostanou, zatím není naplánováno. „Nutné bude samozřejmě stanovit náhradní trasy hlavně pro záchranku,“ řekl Pešek.

Podle mluvčí jihomoravských záchranářů Barbory Zuchové se pacienti nemusí bát, že by je tam záchranka nedovezla. „O objížďce musí vědět operační středisko, které naviguje řidiče sanitek. Myslím, že v tom nebude problém,“ ubezpečila Zuchová.

Uzavírka mostu trápí tamní obchodníky. „Se zásobováním starosti nemám. Jezdí k nám od Staré osady. Bojím se ale, že přijdeme o zákazníky,“ řekla Eliška Fajmonová z květinářství, které sídlí hned u mostu.

Kdy opravy začnou, záleží především na tom, jak rychle na ně město najde peníze. „Pokud rekonstrukci zahrne už do rozpočtu na příští rok, začneme hned v létě,“ slíbil generální ředitel Brněnských komunikací Arne Žurek.

Na peníze ale čekají i další projekty. Kvůli jejich nedostatku se stále odkládá rekonstrukce ulice Milady Horákové, která měla začít už letos. Problémy jsou také s havarijním stavem kolejí na Dornychu. „Mysleli jsme, že už je nebudeme vyměňovat, protože trať se má přesouvat do Plotní ulice. To se ale také zdrží, takže příští rok už je musíme nutně opravit,“ řekla mluvčí brněnského dopravního podniku Linda Škrancová.

Rekonstrukce se letos dočká už pouze část kolejí u Ústředního hřbitova a také mezi zastávkami Švermova a Dunajská v Novém Lískovci.

Opravy kolejí
2011
Bohunice: zastávka Krematorium
–Dunajská, 56 000 000 Kč

2012
Dornych: zastávka Úzká – bývalá škrobárna 21 000 000 Kč
M. Horákové: 43 660 000 Kč
Zábrdovická: 24 750 000 Kč

Po dokončení Dobrovského tunelů:
Minská: 62 480 000 Kč
Horova: 49 700 000 Kč

Zdroj: DPMB

HELENA ČTVRTEČKOVÁ
MAREK LAJTKEP