Vedení Brna  plánuje, že si hasiči a záchranáři budou semafory na takzvanou zelenou vlnu přepínat sami. Podle brněnského radního Petra Kratochvíla projekt na vlastní řízení semaforů může začít fungovat už na podzim. „Přednostním řešením křižovatek chceme usnadnit výjezdy především hasičům, kteří mají velká auta s dlouhou brzdnou dráhou,“ potvrdil Kratochvíl Brněnskému deníku Rovnost. Dodal, že projekt chtějí spustit pravděpodobně v listopadu.

Nyní musí hasiči do křižovatek vjíždět pomaleji a hlídat, jestli jim do cesty nevjíždějí auta z bočních silnic. „Při využití zelené vlny nám nebudou auta vjíždět do cesty a řidiči jedoucí souběžně s námi nám můžou uhýbat. Navíc se nezasekneme ve špuntech na křižovatkách. Jízda bude plynulejší a bez častého zrychlování a zpomalování i bezpečnější pro okolí,“ popsal mluvčí krajských hasičů Jaroslav Mikoška. Dodal, že prozatím novinku hasiči testovali jen na několika svých vozech.

Systém na řízení křižovatek je součástí celoevropského projektu C-roads, na němž spolupracují i odborníci Brněnských komunikací. Výzkumníci pracují na zlepšení bezpečnosti a plynulosti provozu pomocí moderních systémů instalovaných do aut a případně i silnice.

Snadnější jízdy hasičů i záchranky

- řízení křižovatek: rychlejší průjezd Brnem díky vlastnímu nastavení semaforů na zelenou jihomoravských hasičů či záchranářů

- proč: vyšší bezpečnost pro řidiče i složky záchranného systému, plynulejší jízda, rychlejší cesty

- jízdní pruhy: dosud vyhrazené pruhy pro hromadnou dopravu a taxíky také pro sanitky či hasiče vracející se na základnu

- současný stav novinky ve vyhrazených pruzích: projednávání možnosti s policií a zástupci brněnského magistrátu

Novinka pomůže a především zkrátí cestu ke zraněným také záchranářům. „Slibujeme si od tohoto systému zkrácení dojezdových časů do místa zásahu, čímž se zase o něco zlepší přednemocniční péče. Jedná se o další výhodu pro pacienta, což je pro nás klíčové. Další bonus je samozřejmě podstatné zvýšení bezpečnosti průjezdu křižovatkou,“ uvedla mluvčí záchranky Michaela Bothová.

Jednodušší průjezd městem záchranářům a hasičům zajistí také možnost vjíždět do jízdních pruhů dosud vyhrazených pouze pro hromadnou dopravu a taxíky. „Diskutujeme o tom, že by je mohly využívat i vozy integrovaného záchranného systému, například sanitky, které se vrací na základnu,“ vysvětlil radní Kratochvíl.

V současné době do vyhrazených pruhů můžou záchranáři i hasiči vjet pouze, pokud míří k zásahu. „Když se sanitka například vrací na základnu, pruhy pro autobusy a taxi využívat nemůže. Nejen my, ale i ostatní složky záchranného systému uvítají možnost užívání těchto pruhů i v případech, kdy takzvaně nejedou pod majáky,“ zmínila Bothová. O možnosti nyní záchranáři jednají s policií a zástupci brněnského magistrátu.