Po provizorním rozšíření pravého jízdního pásu dálnice D1 v půl druhého kilometru dlouhé trase mezi křižovatkami Brno-centrum a Brno-jih do něj silničáři převedli dopravu před dvěma týdny. Teď začne rozšiřování levé poloviny dálnice.

„Nejdůležitější a nejtěžší je demolice mostu přes železniční koridor a výstavba nového. Stavaři do Vánoc most zbourají a od začátku nového roku začnou stavět nový," popsal generální ředitel Ředitelství silnic a dálnic Radek Mátl.

Stavaři budou pracovat především ve spodní části dálnice, kde budou stavět kanalizaci, retenční nádrže a nové opěrné zdi. „Řidiči neuvidí pohyb na trase, ale bude tady dost techniky. Zhruba pětadvacet bagrů a techniky na zemní práce a až šedesátka lidí. Do toho ale nepočítám dělníky a stavbyvedoucí, kteří budou na hlavní estakádě. Předpokládáme práce přes den i v noci, abychom to stihli co nejdřív," dodal zástupce zhotovitele stavby Jiří Salava.

Rozšíření dálnice D1 pokračuje dle předem stanového harmonogramu. „Vítěznou firmu jsme vybrali proto, že kromě nejnižší ceny nabídla také nejkratší čas. To znamená jedinečné množství práce odváděné v nočních hodinách. Devadesát procent zemních prací, návozů a zapracováni materiálu pro rozšíření, dělníci zvládli v uplynulých měsících v noci o víkendech i o svátcích," sdělil na kontrolním dni ministr dopravy Martin Kupka.

Na zimu plánují demolici mostu

Stavbu by podle ředitele Ředitelství silnic a dálnic nemělo příliš ovlivnit ani zimní počasí. „Na zimu je naplánovaná demolice mostu. Od ledna a února, až začnou betonáže, tak by bylo lepší, kdyby bylo tepleji, než je teď. Počítáme ale s tím, že klimatické podmínky umožní po celou zimu stavět tak, jak je nastavený harmonogram," řekl Mátl.

Podle silničářů bude na stavbě po celou dobu jejího trvání obrovská dopravní zátěž. Ve druhé polovině příštího roku převedou dopravu na nový rozšířený levý jízdní pás, kde už bude provoz připraven na budoucí tří pruhové uspořádání. „Posléze zrekonstruujeme a rozšíříme pravou polovinu dálnice," doplnil Mátl.

Silničáři začali v úterý s rozšiřováním dálnice D1 u Brna mezi 194. a 196. kilometrem. Auta projedou dvěma pruhy v každém směru.
Zúžení na D1 u Brna? Policisté vydali takzvané třináctero pro řidiče

Na zmiňovaném úseku D1 policisté každý den dohlíží na provoz a řeší mimořádné události, především pak spíše drobné dopravní nehody. „Apeluji zejména na řidiče kamionů, aby nepředjížděli. Je to zakázáno a věnujeme se tomu. Zároveň apeluji na zvýšenou pozornost a vyzývám řidiče zejména osobních aut, kteří jedou kolem Brna a nemusí nutně po D1, aby místo objeli, protože přeci jen budou stát ve frontách," okomentoval situaci ředitel jihomoravských policistů Leoš Tržil s tím, že prioritou je pro policisty zajištění průjezdnosti.

V souvislosti s plánovanou demolicí stávajícího mostu a výstavbou nového bude krátce omezená i železniční doprava. „Teď se bude demolovat část mimo trať a v polovině ledna začnou práce nad koridorem. Zhruba pět dní od půl dvanácté v noci do čtyř do rána zde budou výluky," sdělil Salava.

Zdroj: Deník/Magdaléna Blažková

Rozšiřování dálnice D1 v úseku mezi křižovatkami Brno-centrum a Brno-jih bude podle harmonogramu dokončené v červnu přespříštího roku. Cena prací je zhruba jedna miliarda korun.