„Například při výběru vína mladší lidé vybírají sladší vína. Když je přítomna jakákoli certifikační známka, lidé klidně za stejné víno zaplatí více," vysvětluje jeden z výzkumníků Stanislav Mokrý. Dodává, že cena má větší vliv na rozhodování, než si lidé připouštějí. „Snažíme si vybírat zboží ve slevě, ale nepřepočítáváme si ji. Necháme se tak mnohdy napálit," uvedl Mokrý.

Ukázka z výzkumu. Čím červenější, tím více lidí se na ono místo dívá při výběru.

Mezi účastníky výzkumu, patřili lidé narození po roce 1995, kteří se při výběru řídí lehce odlišnými důvody, než starší generace. „Mám oblíbené značky bílého vína, ale když je nemají, sleduji zemi původu nebo kvalitu vína. Samozřejmě nekupuju nejlevnější vína, ani nechci platit zbytečně moc," uvedla studentka Klára Čermáková.

Přístup k zařízení mají i studenti univerzity, kteří díky tomu mohou lépe zpracovávat své diplomové práce. „Pořízení technologie nás stálo přibližně milion korun, proto jsme nechtěli, aby ležela nevyužita. Naši studenti mohou oslovit jednotlivé obchodní společnosti, spolupracovat s nimi na svých závěrečných pracích. Na trhu práce jsou pak mnohem cennější," řekla Jana Stávková proděkanka fakulty.

MATĚJ ŘÍHA