Už od letošního jara si měli návštěvníci Brněnské přehrady vybírat, jakou lodí se svezou po hladině nádrže. Zda tradiční elektrickou, provozovanou dopravním podnikem, nebo novou naftovou. Tu chtěla na přehradu spustit společnost Lodní doprava, která svoji flotilu provozuje na Vranovské přehradě na Znojemsku.
Narazila ale na nepřízeň brněnských radních. Ti včera schválili dopis pro ministra dopravy. „Žádáme, aby ministerstvo změnilo vyhlášku o zákazu provozu motorových lodí na vodních nádržích. Pak nebude možné provozovat na přehradě žádné lodě se spalovacím motorem. Nyní je povolujeme, pokud slouží veřejné dopravě," uvedl náměstek primátora Ladislav Macek. Hlavním důvodem je podle něj snaha udržet přehradu čistou. Na konci loňského roku totiž po třech letech skončil projekt její revitalizace za 144 milionů korun. „Chceme podporovat rekreaci u přehrady. Jakýkoliv právní předpis umožňující provoz lodí se spalovacím motorem je tedy špatný," myslí si Macek.
Ministerstvo dopravy zatím neví, jak rozhodne. „Na dopis budeme reagovat. Splnění požadavku Brna by znamenalo novelizaci vyhlášky," řekla ředitelka odboru plavby Katarína Koleničková.
Jednatel společnosti Lodní doprava Dalibor Dufek vidí za krokem města snahu omezit jeho podnikání jako konkurenta dopravního podniku. „Město postupuje právě proti nám. Bojí se nás. To že přehradu znečistí naftové motory splňující veškeré normy, je absolutní nesmysl. Provozujeme lodě ve Vranově, který slouží dokonce jako nádrž na pitnou vodu. Nic neznečisťujeme, naopak vodu provzdušňujeme. Ekologickou katastrofou hrozí spíš případná havárie lodi plné baterií s chemickými látkami," zdůraznil jednatel.
Dodal, že svůj záměr prozatím pozastavil. „Všechny přístupové cesty na hladinu patří městu a na vodu nás přes ně nepustí. Na přehradu loď nedostaneme. Leda velkým vrtulníkem. Na to ale nemáme. Navíc pokud by ministerstvo vyhlášku skutečně změnilo, museli bychom loď zase draze dostávat pryč, nebo ji přestavět na baterky. To se nevyplatí," řekl podnikatel.
Náměstek Macek jeho tvrzení odmítá. „Nemíříme na nikoho konkrétně. S Dufkem jsme se ani nikdy neviděli. Jen nechceme narušit stabilitu, která v provozu sportovních i výletních lodí na přehradě vládne. Navíc jsme dostali spoustu dopisů od lidí, kteří mají z naftových lodí obavy," řekl Macek. Odmítl přitom i to, že Brno podnikateli blokuje přístup na vodu. „Nevím o žádném jednání na toto téma. Navíc nám patří jen necelá polovina pozemků kolem nádrže," zdůraznil Macek.
Brňané skutečně mají k plánu soukromníka rezervovaný postoj. „Elektrické lodě už k přehradě patří, navíc neškodí životnímu prostředí. Nejsem si jistý, zda naftové motory, byť sebemodernější, nebudou okolí znečišťovat," řekl Ladislav Vaněk.
Proti je i starosta Bystrce Vladimír Vetchý. Na území městské části přehrada z velké části leží. „Snahu města podporujeme. Na přehradě se opravují břehy i pláže a voda musí zůstat čistá," uvedl Vetchý. Společnost přesto od svého plánu úplně neupustila. „Nevzdáváme se," dodal Dufek.
Lodě v Brně
* O oprávnění k provozu lodí na přehradě zažádalo Brno v době její stavby v roce 1937. Získalo ji o tři roky později aobjednalo první tři loděz Königswinteru na Rýně. Dostalo je sice v roce 1943, až do konce druhé světové války v roce 1945 ale zůstaly ve vozovně v Pisárkách.
* Na začátku roku 1946 město znovu dostalo oprávnění azačalo s provozem.Lodě Brno a Morava byly už tehdy poháněné elektromotory. K dispozici ale byl také malý člun Svratka se spalovacím motorem.
* V roce 1947 městokoupilo loď Veveřía o dva roky později Úderník.
* Mezi roky 1950 a 1961stavěl dopravní podnik lodě sám, nejstarší dvě pak vyřadil. Využil k tomu i díly z tramvají. Lodě dostaly jméno Pionýr, Mír, Praha, Moskva, Bratislava a Kyjev.
* Mezi roky 2010 a 2012 koupil podniknové loděLipsko, Utrecht, Vídeň, Dallas a Stuttgart. Staré vyřadil a nechal z nich v provozu jen zrekonstruovanou loď Brno.
Zdroj: DPMB