Důvodem bylo podání žaloby po zákonné lhůtě. „Soudci jej pro opožděnost odmítli,” potvrdila mluvčí soudu Eva Angyalossy. Územní rozhodnutí, které vydali v roce 2013 zastupitelé městské části Brno-střed, je tak pravomocné.

Chyba vznikla podle předsedy spolku Miroslava Patrika kvůli špatnému plánování a výpočtu. „Podali jsme je až poslední námi vypočítaný den. Lhůtu jsme prošvihli o dva dny. Něco takového se nám ještě nestalo,“ přiznal Patrik.

Ekologům při přesunu nádraží do míst dnešního dolního nádraží vadila nedostatečná ochrana životního prostředí a ochrana před hlukem.

Pokud by soudci žalobu uznali, znamenalo by to podle železničářů zásadní zdržení v době několika let. „Územní rozhodnutí je klíčový milník. Po loňském definitivním potvrzení přestavby železničního uzlu s novým hlavním nádražím v nové poloze, které přijalo Ministerstvo dopravy na základě studie proveditelnosti, je potvrzení územní rozhodnutí silným mandátem,” sdělila mluvčí Správy železniční dopravní cesty Radka Pistoriusová.

Kdy nádraží za zhruba třiačtyřicet miliard vznikne, však není jasné. „Nejdříve musíme získat stavební povolení. Zahájení stavby neplánujeme v příštím roce,” doplnila Pistoriusová.


Brněnská primátorka Markéta Vaňková rozhodnutí soudců vítá. „Jsem ráda, že se nám téměř po patnácti letech podařilo získat pravomocné územní rozhodnutí. Přesun nádraží je v rukou ministerstva dopravy a železničářů, my ale můžeme zatím budovat potřebnou infrastrukturu a novou moderní čtvrt v dosud zanedbané oblasti jižního centra,“ sdělila primátorka.