Zaměstnanci brněnského výrobce Zetor už zase pracují pět dní v týdnu. Kvůli hospodářské krizi jim vedení společnosti v únoru zkrátilo pracovní týden na čtyři dny.

Za ten pátý jim vyplácelo dvě třetiny mzdy. V polovině října se ale Zetor rozhodl vrátit k běžnému rytmu. Zaměstnance změna potěšila. „Doufám, že pětidenní pracovní týden už v Zetoru zůstane nastálo,“ prohlásil předseda odborového svazu Zetoru Alois Kazelle.

Podle něj se vedení firmy ke kroku odhodlalo, protože proplácet zaměstnancům volný den bylo nevýhodné. Zetor dokonce nejprve vyplácel za nucené volno osmdesát procent mzdy. Později to snížil na sedmdesát. „Naštěstí už nám pak firma peníze neubrala,“ řekl pracovník Zetoru, který nechce uvést své jméno. Redakce ho však zná.

Podle něj ale návrat běžného pracovního týdne neznamená, že Zetor vybředl z problémů celosvětové krize. „Přitom to vypadalo nadějně. Měli jsme získat velkou zakázku, jenže z ní sešlo. Proto příliš nevěřím, že pětidenní pracovní týden vydrží,“ uvedl zaměstnanec Zetoru.

To, že by zaměstnanci firem v krizi dostávali plat za nucené volno, není běžné. „Vedení většinou zaměstnancům nařídí několik dnů neplaceného volna, jako to udělal v Brně americký gigant Honeywell.

Tím mohou společnosti dost ušetřit,“ vysvětlil brněnský ekonom Tomáš Skolek. Placené volno v Zetoru si podle něj vynutily odbory. „Hned jak se trochu zvýší počet zakázek, je u těchto firem návrat k pětidennímu pracovnímu týdnu samozřejmostí,“ dodal Skolek. V případě, že zakázek opět ubude, vedení opět pošle zaměstnance domů.

close zoom_in Kvůli nedostatku zakázek se firma počátkem roku ocitla v krizi. Zda je na tom teď lépe, není jasné. Vedení Zetoru se k současné situaci nechce vyjádřit.

Větší množství zakázek tedy nikdo nepotvrdil, ani nevyvrátil. Ne všechny brněnské firmy kvůli krizi prodělaly. Například společnost Top tisk vzala ekonomickou krizi jako příležitost vyniknout.

„Investovali jsme do technologie metalického tisku, která se nazývá studená ražba. Díky tomu jsme získali ocenění Obal roku 2009, a navíc v Česku jsme jediná firma, která má na tuto metodu zařízení,“ sdělil mluvčí společnosti Tomáš Fridrich.

V současné složité ekonomické situaci je pro některé firmy paradoxně jednodušší se zviditelnit. „Hodně společností omezuje výdaje na propagaci. Chceme toho využít, abychom mezi nimi vynikli,“ dodává obchodní ředitel firmy Top tisk Martin Chalupa.

Firmy, které krize tolik nepostihly, si také pochvalují, že snáze najdou kvalitní zaměstnance. „Na odborné pozice se nám hlásí opravdu dobří pracovníci. Stále je nabíráme,“ upozornil ředitel brněnské pobočky švýcarského výrobce elektrotechnických materiálů ABB Jan Menšík.

Společnost hledá hlavně středoškoláky a vysokoškoláky. „Nabíráme ale i pracovníky dělnických profesí,“ dodal Menšík. Jediné, co firma ABB omezila, je zaměstnávání brigádníků.