Na jednání zastupitelstva přišlo asi čtyřicet lidí, kteří chtěli své námitky zastupitelům říci přímo. „Už nyní překračuje doprava v okolí hlukové limity, nesouhlasíme s tím, aby přes území obce vedli další velké silnice a jejich mimoúrovňové křižovatky," uvedl například za petiční výbor Štefan Friča.

Pro samotnou dálnici, která některým obyvatelům vede přímo za domem, přitom hygienici opakovaně vydávají výjimky kvůli překračování hlukových limitů. „Bydlím několik desítek metrů od dálnilnice. Když otevřu dveře, je hluk tak silný, že mám pocit, že auto mě musí snad každou chvíli přejet," sdělil na jednání jeden z místních.

Lidem se nelíbí, že kromě plánovaných dálnic D52 a D43 by se poblíž obce měla křížit s dálnicí D1 i silnice vedoucí do průmyslové obce ve Střelicích. Z dvou tisíc obyvatel jich petici podepsalo více než tři sta. „V našich připomínkách jsme zahrnuli požadavek, aby nákladní doprava směřující do Střelic nevedla skrze naši obec," sdělila lidem starostka Irena Kynclová.

Podle obyvatel Troubska je ale řešení současného vedení obce nedostačující. Radní v čele se starostkou vypracovali jen několik málo připomínek o rozsahu jedné strany, které chce ve středu podat krajskému úřadu.

Sousední Ostopovice jich přitom zpracovaly hned na děvětadvacet stran. „Jednali jsme o problémech naší lokality i s okolními obcemi, nakonec jsme se rozhodli, že budeme jednat nezávisle na jiných obcích," uvedla po dotazech přítomných Kynclová. Připomínky chce starostka poslat ve středu, asi tři stovky lidí je na krajský úřad odeslali nezávisle na obci s předstihem.

Troubsko navíc připravuje nový územní plán, který s jiným řešením než obkolopením obce dopravními koridory nepočítá. Jsou zahrnuty v takzvaných územních rezervách. „Ne­podařilo se nám je z územního plánu dostat, proto s nimi musíme pracovat," argumentovala místostarostka Blanka Končická.

Nový územní plán projednají lidé se zastupiteli při veřejné debatě příští středu.