Stavba má podle posledních informací začít v příštím nebo přespříštím roce. Práce pak potrvají další dva. Vše je závislé na ekonomických možnostech dopravního podniku, který spadá pod město, a získání dotací, které mají pokrýt výraznou část nákladů. Do těch promlouvá také inflace. Zatímco ještě na začátku roku se pohybovaly náklady okolo 650 milionů korun, odhad aktuální ceny je o sto padesát milionů vyšší.

Přestože na zahájení si Brňané ještě počkají, základy lanové dráhy začnou stavbaři v terénu připravovat už v závěru letoška. Vznik lanovky zástupci podniku ladí s připravovanou multifunkční arénou i úpravami Bauerovy ulice.

Pisárecký tunel bez aut.
Pisárecký tunel v Brně, jak ho neznáte: na chvíli čistý, bez aut a magický

Ne všichni se však novinky nemohou dočkat. „Rozhodně se mi nelíbí izolovaný dopravní systém. Pokud už sedím v trolejbusu a pojedu od Mendlova náměstí nahoru do Bohunic kolem plánované dolní stanice, nemám chuť znovu přestupovat na lanovku,“ reagoval Brňan Pavel Boucník. Narážel tím na skutečnost, že hlavním smyslem lanovky je odlehčení přetížené trolejbusové linky z Mendlova náměstí po Pisárecké ulici.

Na vodě

Lepším řešením byl podle něj byla nová tramvajová linka navazující na současný dopravní systém a obsluhující stávající přestupní uzly. Boucník na svých stránkách věnovaných přímo projektu lanovky reagoval na oficiální studii EIA vyhodnocující její vliv na životní prostředí.

„Hlavním cílem lanovky je odlehčit přetížené trolejbusové lince nahoru k bohunické nemocnici. Přesto ve zprávě není jediný údaj o současném přepravovaném množství cestujících na této trase ani o tom, jaký je odhadovaný počet těch, kteří přestoupí na lanovku a odlehčí trolejbusům,“ tvrdí Boucník.

Podle něj navíc zcela chybí analýza, co s dopravou udělá nově vznikající tramvajová trať do Bohunic. „Právě napojení bohunické nemocnice a kampusu je přitom hlavním důvodem pro prodloužení tramvaje. Bez této analýzy je záměr lanovky z Pisárek postaven na vodě,“ myslí si Boucník.

Cyklostezky, ilustrační snímky.
Brno získá lesy mezi Pisárkami a Bohunicemi, pomůžou lanovce i cyklostezkám

Lanová dráha dlouhá 1,7 kilometru má spojit výstaviště s budoucí multifunkční halou a areál v Bohunicích, kde se nachází nemocnice, univerzitní kampus nebo obchodní centrum. Mluvčí Tomaštíková už dříve uvedla, že u výstaviště má vzniknout důležitý dopravní uzel, kde lidé získají možnost přesednout z aut nejen na tramvajové linky, ale právě i na lanovku.

Kabinky by měly převézt až dva tisíce cestujících za hodinu. Trasa začne ve stanici Pisárky-Lipová. Povede mezi plánovanou multifunkční halou a Pavilonem Z k mezistanici Riviéra u Bauerovy ulice. Následně vystoupá přes koupaliště, řeku Svratku a les na kopec do mezistanice Kampus. Z ní poté zamíří na konečnou Kampus-terminál. Na budoucí konečnou lanovky u kampusu budou z druhé strany ze Starého Lískovce zajíždět tramvaje.