Dunění aut, zplodiny z tisíců výfuků, kolony znemožňující přejít ulici. Tak se žije v Zastávce u Brna, kterou protíná jeden z hlavních silničních tahů spojujících Brno a Vysočinu. Lidé si stěžují a radnice tvrdí, že takhle už to dál nejde. Vysocí úředníci zatím odpovědnost svalují jeden na druhého.
„Je to tady hrozné. Lidé čekají třeba deset minut, než přejdou silnici. Někdy musí riskantně přebíhat. Kdyby se sem daly nějaké zpomalovací pruhy, určitě by to pomohlo bezpečnosti,“ řekla důchodkyně ze Zastávky Jana Krejčířová.
Její názor sdílí i radnice. Nejen s požadavkem na mechanické zábrany, ale dokonce ani na zpomalovací značky však u nadřízených institucí nepochodila. Místní samospráva totiž může mluvit do mnoha věcí v celém katastru, ale proužky asfaltu v majetku kraje nebo Ředitelství silnic a dálnic, které protínají krajinu i zástavbu, jsou pro ni nedotknutelné.
„Máme tady měřič rychlosti, který současně počítá auta. Za víkend nám ukázal sedmadvacet tisíc aut v jednom směru, to je šílený nárůst. Silničáři ale nechtějí slyšet ani o retardérech, o zpomalení rychlosti, ani o dalších přechodech pro chodce,“ postěžoval si starosta Zastávky Petr Pospíšil.

Starosta: Něco se už udělat musí

Situace podle něj dozrála tak, že něco se ale už konečně musí udělat. I kdyby to měla být stavba podchodu či nadchodu v centru obce. Obchvatu se totiž Zastávka zřejmě nikdy nedočká.
„Existuje sice plán, kudy by měl vést, ale ten se nikdy nepovede. Musel by se vykácet kus lesa. Problém dopravy je tedy nutné řešit tam, kde je,“ vysvětlil starosta.
Ředitelství silnic a dálnic, které úsek státní silnice přes Zastávku spravuje, se ústy svého ředitele zřeklo zodpovědnosti. „Pokud mají v Zastávce problém, musí se obrátit na krajský úřad, ne na nás. My jsme jen správci. Když nám z kraje nařídí, abychom v Zastávce udělali nějaká opatření, učiníme tak. Sami nemůžeme nic,“ sdělil ředitel brněnské správy Jiří Rupp.
Takovou představu řešení problémů ale už před časem odmítl krajský radní zodpovědný za dopravu Jaroslav Pospíšil. „My nemůžeme Ředitelství nic nařizovat. Myslím si, že řešení jednotlivých lokalit je vždycky spíš na dohodě. A když se chce, tak to jde,“ uvedl.
Jak se dohodnout s úřady, které tvrdí každý něco jiného, nenastínil.
Druhou možností, jaká se osvědčila například v Bučovicích na Vyškovsku, je tak řešení problému po zlém. Bučovičtí také měli plné zuby kolon aut, silnici přes město proto jednoho dne zablokovali s transparenty. Úřady se pak se vstřícností k jednání předbíhaly.