Zastávky jsou totiž od sebe stovky metrů daleko a pohodlnému a rychlému přestupování brání také rušné silnice. Řešení problému město připravuje, reálné je ovšem nejdříve za tři roky.

„Dost mne překvapuje, že se všechny zastávky jmenují Údolní. Jsou od sebe tak daleko, že cesta od tramvaje na trolejbus je dlouhá jako obvyklá vzdálenost mezi dvěma zastávkami. Než ulici pro tramvaje uzavřeli, dost často se mi stalo, že spoj ujel, než jsem k němu stačil doběhnout,“ stěžoval si Tomáš Pechart.

Kvůli problémům s přestupováním se množily také stížnosti v kancelářích dopravního podniku. „Docházková vzdálenost je opravdu velká. Nyní s rekonstrukcí Údolní stížnosti utichly, ale před rokem či dvěma si lidé stěžovali pravidelně,“ potvrdila mluvčí brněnského dopravního podniku Linda Škrancová.

Pro nápravu problému se rozhodli brněnští radní. Včera na svém zasedání schválili záměr postavit v ulicích Údolní, Úvoz a Tvrdého regulérní přestupový uzel s novými ostrůvky a zastávkami v blízkém sousedství. „Tramvaje linky číslo 4, trolejbusové linky 38, 39, 25 a 26 a autobusová linkou 51 spojují Komenského náměstí s náměstím Míru, Barvičovou a Prestovou ulici, Mendlovo náměstí s Novolíšeňskou a Barvičovou ulicí. Současné řešení přestupů je ale naprosto nevyhovující,“ sdělil primátor města Roman Onderka.

Kromě zastávek vznikne také odbočka trolejbusových trolejí z Úvozu do Tvrdého ulice. „Umožní nahrazení autobusů linky 51 trolejbusy,“ podotkl Onderka.

Samostatný projekt

Do přestaveb uzlu hodlá město investovat zhruba sedmadvacet milionů korun. Původně s nimi počítala studie rekonstrukce celé Údolní ulice. „Ta ale přijde na řadu třeba až za sedm let. Proto jsme nové zastávky vyjmuli jako samostatný projekt. I tak příprava potrvá minimálně tři roky,“ upozornil vedoucí magistrátního odboru dopravy Vladimír Bielko.

Lidé z okolí plán vítají. „Pokud se k sobě zastávky přiblíží, bude to samozřejmě pohodlnější. Ale nejsem si jistá, jak to chce město technicky zvládnou,“ obávala se Věra Mikulášková.

Možné nepříjemnosti viděl i Jaroslav Slavík. „Pro cestující hromadnou dopravu to bude určitě fajn. Ale bojím se, co to udělá pro lidi v autech. Třeba výjezd z Pekařské ulice po kolejích podle mne auta brzdí,“ řekl Slavík.

Podle Bielka je ovšem řešení jednoduché. „V ulicích rozšíříme silnici zhruba o metr. Vznikne tak místo pro čtyřpruhovou silnici, kam se kromě dopravy vleze i ostrůvek zastávky,“ šéf dopravního odboru Bielko.

Alespoň provizorního řešení se cestující dočkají možná už v září. „Jednáme o něm. Podle odborníků to je uskutečnitelné,“ řekla Škrancová.

Přestavovat zastávky hodlá město také na trolejbusové trase mezi budovou magistrátu v Kounicově ulici a křižovatkou Kounicovy s Šumavskou. „Nástupní ostrůvky budou bezbariérové a přístupné lidem na vozíčku či s kočárky. Bezbariérové a varovné prvky pro vyšší bezpečnost budou i na pěších trasách. Projekt počítá také s postavením venkovního výtahu v budově magistrátu,“ sdělil primátor Onderka.

Úpravy mají stát patnáct milionů korun. Výtah začne jezdit v roce 2012, vše ostatní bude hotovo o rok později.