Desítky lidí si ve středu dopoledne krátily cestu z tramvajových nástupišť na hlavní nádraží nebo k obchodnímu centru Letmo. Místo využití některé z náhradních tras si ale cestu krátili přes kolejiště a silnici. To je podle designérky Veroniky Rút důvodem, proč by se část podchodu měla přestat využívat.
Za lepší řešení pokládá využití pouze nadzemního prostoru v okolí brněnského hlavního nádraží. „Schody a podchod mezi tramvajovými nástupišti zbytečně diskvalifikují matky s kočárem, lidi o berlích a lidi s kufrem. A zrovna před hlavním nádražím je těch kufrů přirozeně dost,“ argumentovala ve svém facebookovém příspěvku.
Zasypání části podchodu a odstranění zábradlí před nádražím je dle Rút logický krok, nikoli neuskutečnitelná fantazie. „Do budoucna by ušetřil spoustu peněz za nekonečné opravy schodů a rozlehlého podchodu. Může být mnohem menší a jen pro nejnutnější průchod pod železnicí,“ pokračovala designérka.
Jihomoravský koordinátor Besipu Pavel Čížek označil návrh Veroniky Rút z hlediska bezpečnosti za nesmysl. „Využití podchodu nebo nadchodu je bezpečnostně nejlepší varianta. Podchod pod hlavním nádražím nevyužívají cestující jen pro přestup mezi nástupišti, ale zároveň pro příchod k obchodnímu centru Vaňkovka a průchodu na Dornych,“ upozornil Čížek.
Zároveň dodal, že pokud mají lidé více možností, je na nich, jak situaci vyhodnotí a jaké trasy v mezích zákona využijí. „Pokud bychom se měli řídit názorem jednoho člověka, mohli bychom zrušit všechny instituce, které o bezpečnostních opatřeních v dopravě rozhodují,“ reagoval krajský koordinátor Besipu Čížek.
Nad neobvyklým nápadem se podivil také radní pro oblast majetku Jiří Oliva, který se problematice podchodu dlouhodobě věnuje. „Takový výkřik ani nemá smysl komentovat. Všichni Brňáci, kteří se v okolí pohybují, využívají podchod jako součást dopravy. Pokud by podchod pod hlavním nádražím neměl smysl, lidé by ho nevyužívali. Vidět je ale opak,“ mínil radní Oliva.
Spojnice mezi centrem města, nádražím a obchodním centrem Tesco zůstává kvůli značnému poškození elektroinstalace zatím zcela uzavřená. „Lidé, kteří se potřebují z centra dostat například na autobusové nádraží, mají k využití obchozí trasu vedoucí pod viaduktem,“ popsal jednu z náhradních tras mluvčí brněnského magistrátu Filip Poňuchálek.
Na vlakové nástupiště se cestující dostanou z budovy hlavního nádraží nebo průchodem z parkoviště u obchodního centra Tesco.
„Jakmile bude šetření hasičů a policie u konce, vyhodnotí zástupci města a Brněnských komunikací rozsah škod. Teprve poté bude možné navrhnout řešení na jejich odstranění a zprůchodnění podchodu,“ vysvětlil Poňuchálek.
Rozruch vyvolala designérka Veronika Rút rovněž před několika dny, kdy se z brněnské Vachovy ulice stal díky jejímu projektu na půl roku „obývák“. Od začátku května do konce října se místo proměnilo ve venkovní posezení, a to nejen v restauračních zahrádkách. „Zásadní bude zpětná vazba, kterou budeme teď půl roku sbírat,“ uvedla Rút v nedávném rozhovoru pro Brněnský deník Rovnost.
PŘEČTĚTE SI ROHZOVOR: Bez aut a jako v obýváku. Designérka Rút přeměnila ulici v Brně