Na myšlenku autory projektu přivedly důsledky koronavirové pandemie. Petr Vídeňský i Pavel Cupák za běžných okolností působí na brněnské kulturní scéně. „Nyní ale kultura stojí. Působíme v nejpostiženější oblasti, vypnuli nás jako první a jako poslední nás zapnou. Vnímám ovšem svět kolem sebe komplexněji, a všiml jsem si množství reportáží o zoologických zahradách, na které situace rovněž tvrdě dopadla. Nejen tím, že jsou zavřením podobně postižené jako my, ale také že zvířatům chybí kontakt s návštěvníky, na který jsou od narození zvyklé," přibližuje Pavel Cupák.

Začal proto přemýšlet o tom, jak zvířatům pomoct. A napadlo jej světy zvířat a lidí propojit virtuálně. „Já jsem pak přišel s nápadem, abychom vysíláním konkrétně spojili děti z mateřské školy a opice," doplňuje spoluautor projektu Petr Vídeňský.

Oba muži se s nápadem obrátili na zoologickou zahradu ve Dvoře Králové. Pro pilotní vysílání ale nakonec na základě doporučení zvolili opice z brněnské zoo, konkrétně šimpanzí partu. „Při brněnském vysílání jsme si vyzkoušeli technickou platformu. Příprava přenosu je totiž mnohem složitější, než jen někam postavit kameru a jinam plátno. Museli jsme se naučit mnoho věcí a trvalo zhruba měsíc, než jsme vše vyladili," vzpomíná na náročné začátky Cupák.

Nakonec se vše povedlo a s brněnskou šimpanzí tlupou se vzájemně mohli pozorovat předškoláci z Opatovic u Rajhradu. „Děti byly nadšené, a reakce ze strany opic jsme se také dočkali. Předem jsme počítali s tím, že třeba brněnští šimpanzi nebudou tak akční, protože už jsou starší," poznamenává Vídeňský s tím, že projekt je zatím na začátku. A zároveň je vděčný za vstřícný a milý postoj odborníků z obou zahrad, jak v Brně, tak ve Dvoře Králové.

Po pilotní fázi v Brně se technika přesunula do šimpanzího výběhu ve Dvoře Králové, kde je o generaci mladší tlupa. I odtud si autoři projektu odnesli dobrou zkušenost, nyní proto rozvíjí další plány. „Chystáme se virtuálně propojit opice z Brna s opicemi ze Dvora Králové," odhaluje Cupák.

A věří, že zkušenosti z tohoto netradičního projektu mu pomohou i při další práci v kulturní oblasti. „Napadají mě nejen myšlenky související s rozvíjením tohoto projektu. Věřím totiž, že znamená i výchozí bod pro další kulturní činnost. Minimálně zužitkuji nové technické dovednosti, protože současná situace přesunula kulturu do online světa," poznamenává Cupák.