Kromě bytů má chátrající dvacetihektarový tovární pozemek oživit cyklostezka nebo lepší zázemí pro firmy, které tam stále sídlí. „Konečný stav včetně celého projektu chceme představit lidem v Brně někdy v období léta. Do té doby nebudeme komentovat detaily záměru, obecně půjde o výstavbu plnohodnotné městské čtvrti se smíšeným využitím," naznačil mluvčí společnosti CPI property group Jan Burian.

Akcionář známé developerské společnosti Radovan Vítek stojí i za původně francouzským holdingem Orco property group.

O plánech ví vedení města. Zájem investorů o jeden z desítek chátrajících průmyslových areálů vítá i starosta městské části Židenice René Novotný. „Přispěje k oživení lokality, která je teď v podstatě černé místo na mapě města," uvedl starosta městské části, kde se oblast nachází.

Před osmi lety přitom společnost J&T Real Estate, bývalý majitel areálu, představila plány na přestavbu areálu v novou čtvrť pro osmnáct tisíc lidí. „Od takových plánů jsme upustili. Zamysleli jsme se nad místem v širším pohledu. Jednoznačná perla tam je řeka Svitava," upozornil jeden z architektů společnosti A PLUS Karel Tuza. Právě tato brněnská společnost dosavadní plány pro developery z Orco zpracovala.

Původní investoři chtěli stavět deset let, současný plán může podle náměstka primátora Martina Andera trvat déle. „Jde o rozvoj lokality po etapách, klidně až na třicet let. Pro nás je důležitá dopravní obslužnost i uvnitř areálu. Prověřovala se například trolejbusová linka," sdělil.

Logo Zbrojovky na továrně v Zábrdovicích

Velkou roli v budoucnosti areálu sehraje také stavba velkého městského okruhu v Židenicích. Ta je plánovaná po roce 2020. „Zbrojovka je už mnoho desítek let obklíčená z jedné strany řekou a z druhé vlakovými kolejemi. Zatím diskutujeme o možnostech napojení areálu. Na budoucí okruh nebo přes most na cyklostezku, která kolem Svitavy vede," dodal architekt Patrik Tuza.

Areál je zastavený asi z poloviny. Architekti chtějí část z budov zachovat. „Domy, které jsou v pořádku, chceme pouze opravit, aby se zachoval genius loci," dodal architekt. Podle něj tak o svá místa nepřijdou ani podnikatelé, kteří některé chátrající budovy využívají. Před osmi lety přitom úřady povolily J&T demolici historických budov.

V budoucnu se podobným způsobem změní i areál bývalých motoráren Zetoru. „V úvahu přichází prodej pozemků případným zájemcům, případně vlastní developerský záměr," uvedl člen představenstva Zetoru Filip Šoka.