Zčásti červení trpaslíci nebo černé díry. Astrofyzici zkoumali vzácné dvojhvězdy

Brno – Tým brněnských astrofyziků nalezl několik kandidátů na extrémně vzácné dvojhvězdy. Jejich jednou složkou je proměnná pulzující hvězda typu RR Lyrae. Astrofyzici se na základě svých pozorování domnívají, že druhou složkou mohou být jak červení trpaslíci, tak černé díry. Výsledky výzkumu publikovaly zahraniční odborné časopisy, základní informace zveřejnilo oddělení astrofyziky Přírodovědecké fakulty Masarykovy univerzity na svém webu.

14.7.2016

Ilustrační fotoFoto: čtk

Výzkumy také ukázaly, že oběžné doby dvojhvězd mohou být mnohonásobně delší, než se původně předpokládalo. Studie, která podstatně rozšiřuje seznam těchto ojedinělých objektů, tak podle brněnských astrofyziků představuje velký úspěch.

Týmu okolo Jiřího Lišky z Ústavu teoretické fyziky a astrofyziky Masarykovy univerzity a Marka Skarky, který v současnosti působí v Akademii věd v Budapešti, se konkrétně podařilo identifikovat 11 kandidátů dvojhvězd. Jde o druhý nejpočetnější seznam svého druhu.

K objevu a analýze nových možných dvojhvězd autoři využili faktu, že při oběhu RR Lyrae složky okolo neviditelného souputníka zdánlivě dochází k malým cyklickým změnám její pulzační periody. Konkrétně jde o urychlování či zpožďování pozorovaných světelných změn.

Výzkumníci dále sestavili databázi všech známých kandidátů, navíc provedli detailní analýzu dvojhvězdnosti u objektu označovaného TU UMa. Proto vznikly dvě samostatné studie, publikované v časopisech Monthly Notices of the Royal Astronomical Society a Astronomy & Astrophysics.

Dosud se předpokládalo, že dvojhvězdy s RR Lyrae složkou mají oběžnou periodu dlouhou několik let. Brněnští astrofyzici dospěli k závěru, že to může být několik desítek let, v některých případech i více než sto let.

Z výzkumu hmotností nepozorovaných souputníků také vyplývá, že by druhou složkou dvojhvězdy mohli být jak takzvaní červení trpaslíci, tedy velmi malé a chladné hvězdy, tak degenerované zbytky hvězd, jako jsou bílí trpaslíci nebo neutronové hvězdy. „Zřejmě nejzajímavějšími kandidáty jsou hvězdy s označením RZ Cet a AT Ser nacházející se v souhvězdích Velryby a Hada. Hmotnosti předpokládaných souputníků těchto dvou hvězd odpovídají neutronovým hvězdám či dokonce černým dírám," napsali brněnští astrofyzici na svém webu.

Autor: ČTK

14.7.2016 VSTUP DO DISKUSE
Vánoční strom stojí od středeční sedmé hodiny večerní na náměstí Svobody.

Těsnohlídkův vánoční strom se rozzáří v pět hodin

20 nejvíce sexisticky hodnocených reklam z ankety Sexistické prasátečko.

Sexistické prasátečko: anticenu získal vtip se souložícím párem na stole

AUTOMIX.CZ

Má vaše škodovka jedno zrcátko menší než druhé? Víte, proč to tak je?

V devadesátých letech se začal zejména u německých aut objevovat zvláštní jev. Mnozí z vás si dost možná všimli, že starší auta koncernu Volkswagen, ale i Mercedesy nebo vozy BMW, mají na straně spolujezdce výrazně menší zpětné zrcátko, než je to na straně řidiče. Proč to ale tak je?

Lidi postraší smečka rakouských čertů

Židlochovice, Brno /TIPY NA VÍKEND/ - V ulicích Židlochovic vypukne v sobotu děs a hrůza. Po roce tam opět zavítá oblíbený průvod strašidelných rakouských čertů.

Černý pátek láká na obří slevy. Akce jsou ale často vytvořené uměle

Brno /ANKETA/ – Hesla lákající k nákupu levnějšímu o deset až osmdesát procent uvidí v pátek zákazníci ve vitrínách mnoha obchodů. Původem americká tradice Černého pátku, známá spíše jako Black Friday, se v posledních letech rozmáhá i v České republice. Obchodníci každoročně nabízejí v tomto období velké slevy. Internetové obchody je protahují na celý týden, kamenné jen na víkend.

Na zdi radnice jsou vyobrazení nacisté

Brno - Restaurátorské práce skončeny v roce 1987, nedoporučuje se pokračovat. Tabulka s takovým nápisem se nachází na čelní zdi zasedací místnosti radnice Brna-středu na Dominikánském náměstí. Radní městské části Michal Doležel nyní zjistil její původ. Restaurátoři před lety na zdi objevili malbu německého vojska a Hitlerovy mládeže. Výjev tehdy raději překryli.

Vážení čtenáři,

náš web Deník.cz přechází kompletně pod zabezpečený protokol, který výrazně zlepší bezpečnost při procházení našich webů.

Z důvodu přechodu je nutné se znovu přihlásit k odběru upozornění na nejnovější zprávy - klikněte na tlačítko "Povolit", kterým si zajistíte odběr zpráv i do budoucna.

Děkujeme za pochopení.