„V prvním hlasování o směně jsme se rozhodli vůbec nehlasovat abychom ukázali, jak funguje současná brněnská koalice. Ukázala, že nefunguje. Vyzýváme koalici, aby se ohledně přestavby železničního uzlu jasně dohodla na dalším postupu. Pokud dohody není schopna, považujeme za nezbytné a logické, aby Strana zelených opustila vedení města,“ vyzval předseda oblastního sdružení občanských demokratů Pavel Blažek.

Podle zeleného náměstka primátora Martina Andera však k odchodu strany z koalice není důvod. „Už dříve jsme v koalici při jednání došli na to, že se v této otázce neshodneme. Je to jakási koalice s hendikepem, která však může pracovat. Pokud nás však naši partneři nebudou chtít v koalici, na funkcích nelpíme a do opozice se přesuneme,“ řekl Ander.

Brněnský primátor Roman Onderka se rozjitřené emoce snažil uklidňovat. „Nádraží je jediná otázka, na které se neshodneme, to jsme řekli už po předchozích jednáních. Rada města Brna má však ve svém programovém prohlášení mnoho bodů, u nichž je to naopak, “ řekl Onderka.

Přestože se koaliční strany v názoru na odsun nádraží neshodují, ani brněnský politolog Stanislav Balík nepředpokládá, že by to mohlo ohrozit jejich společné působení v radě. „Odsun nádraží byl třecí plocha mezi sociálními demokraty a zelenými odjakživa. Jenže ho na dlouho odsunuli do pozadí a teď vše vyplouvá na povrch. Nemyslím si ale, že to koalici nějak ohrozí. Vydrží alespoň do voleb v příštím roce,“ myslí si Balík.

Smlouva, o níž v úterý zastupitelé jednali, má odstartovat výměnu pozemků, která zabezpečí pro nové nádraží volné stavební místo. Měnit se budou pozemky v okolí nového odstavného nádraží v Horních Heršpicích tak, aby město získalo parcely v blízkosti Pražákovy ulice, kam se má přesunout opravárenský podnik ČSAD Brno Holding, který dnes leží v místech určených pro výstavbu odsunutého nádraží. „Pokud bychom náhradní pozemek z jakéhokoliv důvodu nedostali, staneme se proti své vůli brzdou přesunu nádraží. Náš současný servis je totiž v místě, které zabere už první etapa stavby nádraží,“ upozornil místopředseda představenstva firmy Petr Němeček.

Právě zablokování přesunu nádraží také bylo cílem Strany zelených, která už dříve neuspěla s návrhem vybudovat k odsunutému nádraží rychlodráhu, jež by jej spojila se středem města. „Projekt je teď stejný jako v době vlády občanských demokratů. Takový jej podpořit nemůžeme a budeme dělat vše pro to, aby se neuskutečnil,“ trvá na svém Ander.