„Podle plánu povedou koleje ze Zbýšova až do Zastávky, příští rok bychom je měli dodělat k Babicím,“ uvedl Artur Fučík. Muzeum průmyslových železnic, které úzkorozchodnou železnici začalo před třemi lety stavět, se skládá z dvacetičlenné skupiny nadšenců. Ti na projektu stále pracují.

„Téměř každý víkend se střídáme u oprav lokomotivy, provozu či stavby tratě. Máme hotový kilometr, zbývají další dva,“ popsal činnost místopředseda spolku Fučík.

Podle něj se zájem lidí o muzeum i jízdu zvyšuje. „Letos jsme měli o pětinu návštěvníků víc než loni,“ řekl Fučík. Spolek chce podle něj co nejdříve dokončit rekonstrukci nádraží, kde přibudou záchody a krytý bufet. „Do příštího roku by také měla lokomotiva sjíždět k Babicím u Rosic. Zatím vozí návštěvníky na horizont kopce mezi Zbýšovem a Babicemi,“ upřesnil Fučík.

Až bude železnice hotová, čeká milovníky lokomotiv dvacetiminutová projížďka v jednom směru.

Ke vzniku atrakce, která těší zájemce všech generací, pomohly i obce z Mikroregionu Kahan a dotace z Jihomoravského kraje.

Vstupné, které je dobrovolné, pokryje jen přibližně současné provozní náklady. Na stavbu železnice musí tedy spolek peníze shánět. O dotacích z evropských fondů uvažuje, zatím nemá nikoho, kdo by zpracoval příslušný grant.

„Nemáme žádný velký majetek a je nás málo. Takové právnické osobě nikdo nepůjčí,“ posteskl si Fučík. Žádost o grant je podle něj náročné zpracovat a spolek na to zatím nemá odborníky. Na dokončení projektu přitom bude sdružení potřebovat až osm milionů korun.

Veškerou práci zatím dělají zadarmo dobrovolníci. Jedním z nich je i Filip Kaněk. „Montuji kolejnice, opravuji lokomotivy, pomáhám i s webovými stránkami spolku,“ uvedl Kaněk.

Sdružení pravidelně pořádá dny otevřených dveří. Další chystá na 29. srpna a 26. září, lokomotiva vyjíždí každou hodinu vždy od desíti ráno do šesti večer. Návštěvníci si mohou v muzeu u nádraží prohlédnout kromě jiného přes čtyřicet lokomotiv a také stovku různých vagonů.