Na opravách mostu dělníci budou pracovat za současného režimu provozu. Vlaky nyní jezdí po třech ze čtyř kolejí a část spojů je odkloněna na dolní nádraží. „Pokud bude výjimečně potřeba provoz omezit o něco více, bude to jen velmi krátkodobě v nočních hodinách," podotkl mluvčí železničářů.

Práce potrvají do konce letošního listopadu. Havarijní stav mostu v ulici Poříčí způsobily podle železničářů v závěru loňského roku pravděpodobně práce na protipovodňových opatřeních v řece Svratce, která pod viaduktem protéká. „Z tohoto důvodu je v současnosti možný provoz po třech ze čtyř kolejí," zmínil Gavenda.

Ilustrační foto.
Poškozený most přes Svratku v Brně: oprava začne po půl roce, viník dál neznámý

Stavební úpravy budou ve dvou fázích. Nejprve na pravém a pak na levém břehu řeky. V každé etapě budou stavbaři zajišťovat vždy dva pilíře. „Části pilířů, které se nacházejí nad vodou, budou sepnuty obručemi. Následně se hloubkově přespáruje kamenné zdivo a dělníci udělají injektáž speciální maltou. Pod vodní hladinou pak zpevní základy pilířů. K tomu se použijí deset metrů dlouhé mikropiloty," nastínil Gavenda.

Po dokončení oprav se na mostě uskuteční zatěžovací zkouška a po ověření by se měla na podzim vrátit vlaková doprava do běžného režimu, na jaký byli cestující zvyklí před zavedením omezení.

Kvůli prasklému potrubí s pitnou vodou se zvlnila silnice na mostě přes řeku Jihlavu v Pohořelicích. Foto z doby po havárie. Říjen 2021.
Komplikace na cestě do Brna. Dopravu na mostě v Pohořelicích řídí semafor

Po opravě bude pokračovat i podrobná analýza příčin poškození mostu. „Zároveň bude možné podle chování opraveného mostu vyhodnotit potřebu jeho kompletní rekonstrukce a zpřesnit její časový rámec," uvedl Gavenda.

Památkově chráněný most je nyní podle něj detailně monitorovaný. Hlídají jej diagnostické přístroje, které stav mostu sledují nepřetržitě. Kromě toho most prošel kompletním průzkumem a měřeními, mimo jiné i dynamickými zatěžovacími zkouškami s využitím lokomotiv.