Před dvěma týdny se zdálo, že o stavbě podzemních garáží ve spodní části Zelného trhu, je téměř rozhodnuto. Brněnští radní totiž projektu dali zelenou a investor chtěl začít za rok stavět. Dokumenty, které předložil památkářů, ale bude muset přepracovat.
Památkáře totiž stále nepřesvědčil, že garáže náměstí nezničí. „Investoři slibují, že stavba nepoškodí kašnu Parnas ani cenné podzemí, jehož zpřístupnění nyní Brno dokončuje. Garáže navíc nesmí zvednout úroveň náměstí. Podle posudků, které nám předložili, si tím ale stále nejsme jisti,“ zhodnotil Martin Čihalík z brněnského pracoviště Národního památkového úřadu.
A stejné pochybnosti má i odbor památkové péče brněnského magistrátu, který se na základě doporučení památkového úřadu rozhoduje. „Vyzvali jsme proto investora, aby podklady pro územní řízení doplnil. Do té doby projekt nemůžeme vyhodnotit,“ uvedl vedoucí odboru Martin Zedníček.
Garáže plánuje postavit firma Magnum Real Estate spolu se společností, která přestavuje na luxusní hotel bývalou Cyrilometodějskou záložnu ve spodní části Zelného trhu. Právě jeho hosté mají část garáží využívat. Zbylá místa chtějí firmy za tržní cenu nabídnout lidem, kteří bydlí v centru Brna.
Původně měly garáže nabídnout osm desítek parkovacích míst, kvůli obavám o osud náměstí však investoři svůj plán změnili. „V aktuální verzi projektu už počítáme pouze s osmapadesáti místy, z nichž každé nás bude stát více než milion korun,“ vyčíslil Miroslav Vymazal ze společnosti Magnum Real Estate.
Firma nyní pro památkáře připravuje další požadované posudky. Projektanti budou muset také prokázat, jak stavba ovlivní životní prostředí ve městě. Před několika dny o to totiž na základě stavebního zákona požádal Krajský úřad Jihomoravského kraje.
Stavbu garáží může zabrzdit i další problém. Současně s přípravami podkladů pro územní řízení odborníci vedou spor o to, zda je projekt v souladu s Regulačním plánem Městské památkové rezervace z roku 1999. Ten určuje pravidla pro stavby v historickém centru. „Regulační plán připouští parkování pouze na povrchu trhu,“ tvrdí autoři plánu Jiří Mikšík a Josef Němec, kteří své pochybnosti sepsali v dopise adresovaném vedení Brna.
Němec navíc dlouhodobě upozorňuje na to, že při stavbě garáží hrozí i pád kašny Parnas. „Těžké stroje roztřesou zem a památka se zhroutí,“ obává se Němec.
Úředníci brněnského magistrátu však tvrdí, že garáže mohou teoreticky vzniknout pod jakoukoliv stavební plochou v centru města. „Regulační plán totiž pozměnila vyhláška z roku 2006,“ vysvětlil Vladimír Dominik z odboru územního plánování brněnského magistrátu.
Pokud se ukáže, že pravdu mají Mikšík s Němcem, stavba garáží bude byla nezákonná. A nebo bude muset město zmiňovaný plán změnit.