Do nemocnice přišla žena na začátku května na plánovanou operaci. „S přístupem primáře, který vedl operaci, jsem byla nanejvýš spokojená. Problémy ale začaly pár hodin poté. Dostala jsem bolesti, které se zhoršovaly a omezovaly i můj pobyt na lůžku. Sestru jsem opakovaně žádala o lékaře a analgetika. Upozornila jsem ji, že se něco děje, neboť podávané léky vůbec nezabíraly," vysvětlila žena, která sama pracovala jako zdravotní sestra v zahraničí.

Sestra ji prý několikrát upozornila, že je přecitlivělá. „Slíbila, že sloužící lékařka za mnou přijde. Za dvanáct hodin ale nikdo nepřišel. Ráno přivezli na pooperační oddělení pacientku, na kterou se lékařka podívala. Mě obešla v tichosti," dodala Rédová Fajmonová.

Teprve ranní směna prý začala jednat a vyšetření potvrdilo krvácení do břicha, proto ji odvezli znovu na sál. Problémy podle jejích slov ale pokračovaly i v dalších dnech. „Noc před propuštěním jsem propotila dvě košile i celou postel. Když jsem sestru požádala, zda bych nemohla dostat suchou košili, odsekla, ať si usuším tu starou. Takže jsem v horečce sušila košili i peřiny," dodala žena.

Zažili jste něco podobného? Máte také špatné zkušenosti? Napište na mail jana.vondrova@denik.cz

Nemocnice případ řeší jako stížnost. „S pacientkou už jsme se kvůli tomu spojili," sdělila mluvčí nemocnice Anna Mrázová s tím, že o výsledcích vyšetřování redakci Brněnského deníku Rovnost informuje.

S několika desítkami stížností ročně se setkávají všechny brněnské nemocnice. Například u Milosrdných bratří jich zaznamenají ročně zhruba dvě desítky. Asi tři čtvrtiny z nich se nakonec ukážou jako neoprávněné. „Připomínky k personálu se snažíme vždy prošetřit. Někdy ale dojdeme k tomu, že je to tvrzení proti tvrzení, proto jsou důležití i svědci," upozornil už dřív ředitel nemocnice Josef Drbal.

Ani Fakultní nemocnice u svaté Anny není výjimka. „Nejčastěji se stížnosti týkají špatného jednání s pacientem. Ti si většinou nestěžují, že bychom je například špatně operovali, ale spíš jsou nespokojení s chováním personálu," upozornil ředitel svato-anenské nemocnice Martin Pavlík. Dodal, že nemocnice dostává i pochvaly. „Těch je naštěstí víc, což mě těší," řekl Pavlík.

Také ředitel Masarykova onkologického ústavu Jiří Vorlíček upozornil, že pa-cienti jsou velmi vnímaví k jednání zaměstnanců. „Nemocný člověk citlivě pozoruje, jak se k němu lékař chová, jak s ním mluví a vše mu vysvětluje," poznamenal.

Protože v ústavu zaměstnance k vstřícnému jednání s lidmi vede, umisťuje se zařízení pravidelně na prvním místě pacientské ankety Nejusměvavější nemocnice.

Že je komunikace nemocničního personálu s pacienty často problematická, upozornil také prezident Svazu pa-cientů Luboš Olejár. „Je to nejčastější pochybení zdravotníků, se kterým se setkává-me. Vnímáme to jako důsledek nedostatečného proškolo-vání nebo dovzdělávání ses-ter, případně lékařů," poznamenal Olejár.