Existence takzvaného Velkého Brna byla od počátku protiústavní. Brno, jak ho známe, de iure nikdy neexistovalo. I takovou informaci dostanou lidé hledající informace na stránkách, které se tváří jako oficiální weby městských částí. Adresy jako www.brno-bohunice.cz nebo www.brno-bystrc.cz je totiž přesměrují přímo na web Žít Brno. Na něm se od začátku minulého měsíce objevují mystifikační články glosující dění ve městě. A parodující slogan Žít Brno, kterým se chce město oficiálně propagovat.

Za sedmnácti fiktivními adresami městských částí stojí Svatopluk Bartík. Ten si je mohl zaregistrovat, protože oficiální stránky těchto městských částí mají jinou podobu. K tomuto kroku jej podnítil článek v Brněnském deníku Rovnost. „Inspiroval jsem se úterním textem. Podle něj v Bystrci chtěli pro jejich web využít kostru stránek magistrátu. Ten to ale odmítl. Chtěl jsem tímto krokem městským částem pomoci. Prezentace Brna a jeho městských částí má mít jednotný styl,“ uvedl recesista.

Starostům se nelíbí

Současný majitel webové adresy www.zitbrno.cz Michal Kašpárek tvrdí, že o iniciativě nevěděl. „Dozvídám se to až teď od vás,“ řekl ve středu deníku Rovnost Kašpárek.

Fiktivní adresu od nynějška mají například Kohoutovice, Medlánky, Černovice, Chrlice, Starý Lískovec, Bystrc, Řečkovice či Žabovřesky. Někteří starostové už o falešných doménách vědí. „Zjišťujeme, co se s tím dá dělat. Zneužívání značky Žít Brno i názvu městské části se mi nelíbí. Celou věc proberu s právníky,“ řekl starosta Bystrce Vladimír Vetchý. Starosta Bohunic Miloš Vrážel o falešné adrese nevěděl. Přesto s ní také nesouhlasí. „Zřejmě s tím ale nemůžeme nic dělat,“ pokrčil rameny bohunický starosta.

Naopak starolískovecký starosta Vladan Krásný hodnotí iniciativu smířlivěji. „Je mnoho domén, které městské části mohou mít. Nemáme šanci všechny kontrolovat. Navíc mi falešná adresa nevadí,“ sdělil Krásný. Dodal, že nemá problém ani s recesistickým webem, který paroduje brněnský slogan.

I podle starostky městské části Brnosever Sabiny Tomíškové se s recesí nedá nic dělat. „Není v silách městské části mít zaregistrované všechny domény, které obsahují slova Brno a sever. Pokud ovšem někdo hledá naše oficiální stránky, tak je bez problému najde,“ podotkla starostka.

Internetovou doménu koupil Kašpárek přibližně před rokem, když radnice představila slogan své reklamní kampaně Žít Brno. Od začátku minulého měsíce se na adrese objevují recesistické články. Podle Jaroslava Čuříka z katedry žurnalistiky Masarykovy univerzity v Brně je evidentní, že jde o mystifikace. „Podle mne je možné psát žánr žurnalistické mystifikace ještě ostřeji. Určitě se ovšem najdou lidé, kteří vezmou web vážně. Chybí u nás dostatečná mediální výchova. Lidé nejsou zvyklí přistupovat ke zprávám v médiích kriticky,“ myslí si Čuřík. Za zásadní problém ovšem považuje, že na stránkách nejsou pod texty podepsaní skuteční autoři. „Budí to nedůvěru i otázky, jaké a čí zájmy web podporuje,“ dodal Čuřík.

Město mlčí

Podle brněnského primátora Romana Onderky nebude město usilovat o získání současné domény pro svou kampaň. Tvrdí, že k její propagaci stačí současný web města, na kterém už je speciální stránka věnovaná sloganu. Onderka dokonce připustil, že články recesistů kampani města svědčí.

KLÁRA ŽIDKOVÁ
VOJTĚCH KUČERÁK

Majitel domény www.zitbrno.cz Michal Kašpárek o recesistických článcích říká: Každá mystifikace je na hraně

Brno /ROZHOVOR/ – Před několika týdny se stránka www.zitbrno.cz začala plnit satirickými texty týmu autorů. Doménu koupil už před rokem Michal Kašpárek, když se dozvěděl o plánu města použít slogan Žít Brno pro svou reklamní kampaň. „Vyhýbáme se vulgárnostem a primitivnímu humoru,“ tvrdí.

Kolik lidí vaše stránky navštěvuje?
Za poslední měsíc jsme na našich stránkách měli zhruba šestatřicet tisíc přístupů.

Je to pro vás úspěch?
Takto nepřemýšlíme. Nesledujeme žádné politické cíle. Chceme prostřednictvím hloupého sloganu města lidi inspirovat. Chceme, aby si uvědomili všechny možné způsoby, jak o svém městě mohou přemýšlet.

Setkali jste se již z nějakou kritikou ze strany čtenářů?
Samozřejmě jsem se už setkal s výtkami, že je naše mystifikace na hraně. Většina lidí byla ale poměrně nadšená. Je to tím, že žiji v určité bublině. Stýkám se hlavně se studenty a mladými lidmi. Neznám například žádné reakce těch, kteří mají víc jak padesát let.

Stanovili jste si nějaké základní hranice, za které už ve svých článcích nepůjdete?
Každá mystifikace je tak trochu na hraně. Navíc nejsme redakcí v pravém slova smyslu. Všichni autoři jsou velmi inteligentní lidé a texty mají díky tomu dobrou úroveň. Vyhýbáme se vulgárnostem a primitivnímu humoru. Navíc karikujeme jen takové kroky veřejných osobností, které souvisí s jejich funkcemi. Nechceme zesměšňovat je samotné nebo jejich soukromí.

Proč své články nepodepisujete vlastními jmény?
Jako na majitele domény je na mne na stránkách uvedený email. Je pravda, že autoři píší pod pseudonymy. Někteří totiž v zaměstnání přicházejí do styku s mnoha lidmi z vedení města. Bojí se komplikací v práci, proto se nepodepisují.

KLÁRA ŽIDKOVÁ

Navrhujte loga ulic, vyzývá web

Brno – Je to pravda nebo recese? Takovou otázku se nejspíš kladou lidé při čtení satirického webu Žít Brno. Autoři stránek nyní vyhlásili soutěž. Lidé mají navrhovat loga pro jednotlivé brněnské ulice. A v případě této soutěže jde o obojí. „Soutěž má pochopitelně recesistický podtext. Je ale skutečná. Překvapilo nás, kolik už se sešlo návrhů,“ uvedl majitel domény Michal Kašpárek.

Soutěž má podle něj lidi motivovat k tomu, aby o jednotlivých ulicích přemýšleli. „S konkrétními místy se totiž člověk identifikuje mnohem snáz než s nejasným mottem jako je například Žít Brno,“ vysvětlil Kašpárek.

Několik návrhů pro inspiraci zveřejnili pořadatelé přímo na webu. Jak nakonec organizátoři se všemi návrhy v soutěži naloží, bude jasné až po skončení soutěže. Loga ulic mohou lidé posílat na adresu soutez@zitbrno.cz do konce října. „Návrhy pak vystavíme na našich stránkách. Uvažujeme že oslovíme majitele domů, jestli nechtějí loga v některých ulicích umístit,“ sdělil Kašpárek.

Podle jiného z organizátorů už lidé zaslali několik stovek návrhů. „Nejčastěji navrhli logo pro Vlhkou ulici,“ doplnil organizátor, který nechtěl uvést své jméno.

Ten doufá, že se soutěže zúčastní i profesionální grafici. „Nechceme mít jen amatérské nebo zesměšňující návrhy. Pár log od profesionálů už máme. Další účast přislíbili. Máme se soutěží další plány a potřebujeme použitelná loga,“ podotkl.

Soutěž je ovšem na stránkách představená jako oficiální akce magistrátu. „Zatím nevím, že by nás kvůli tomu kontaktoval nějaký soutěžící. Není to náš projekt. Všechny naše informace jsou pouze na oficiálních stránkách Brna,“ upozornil mluvčí magistrátu Pavel Žára.

KLÁRA ŽIDKOVÁ