Z Brna chceme udělat značku jako Brno. Město plánuje naklonovat brněnského draka a astronaut Andrew Feustel plánuje, že příště poletí do kosmu z Brna. I takové zprávy čekají na návštěvníky webových stránek www.zitbrno.cz, které připomínají chystanou oficiální kampaň brněnského magistrátu s heslem Žít Brno. Stránky však vlastní recesisté a utahují si na nich z dění v Brně.

Zatímco radnice se na spuštění reklamní kampaně Žít Brno teprve chystá, satirickému webu roste návštěvnost. „Nekoupit tuto adresu byla školácká chyba magistrátu. Teď se musí dívat, jak je na stránkách zesměšňován a ostouzen,“ zhodnotil Jan Šmikmátor z brněnské reklamní agentury Marco BBN.

Radnici se sice satira nelíbí, nehodlá na ni ale nijak reagovat. A nepřipouští ani to, že by bylo dobré doménu získat. „Jaký je můj názor na tento web? Jeho autoři předvádí, že je jednodušší bořit a ničit, než dlouho promyšleně projektovat a stavět. Seriózní a objektivní informace o městě najdou lidé i nadále na oficiálním webu města www.brno.cz,“ zhodnotil brněnský primátor Roman Onderka.

Recesistické webové stránky ožily před několika týdny. Aktuálně komentovaly například návštěvu amerického astronauta Andrewa Feustela. „Ačkoli je přesun nádraží stále odkládán a vlaky tak pořád staví v centru místo polí, Brno již připravuje další velký dopravní projekt. A to rovnou vesmírných rozměrů – chystá se stavba městského kosmodromu,“ oznamuje článek z minulého týdne.

Kosmodrom bude prý stát buď u současného letiště v Tuřanech, nebo v Kohoutovicích. „S podobnými projekty máme velké zkušenosti. Například nádraží přesouváme už sto let a pořád věříme, že se nám to jednou podaří,“ komentoval údajně projekt náměstek brněnského primátora Robert Kotzian.

Právě smyšlené citace skutečných politiků a odkazy na oficiální stránky města návštěvníky webu matou. „Toto je vážně míněná věc nebo si z nás někdo dělá srandu? Nevím jestli se mám smát, nebo mám plakat,“ ptá se třeba čtenář webu Jirka Tomek. Podobně reagují i lidé, kteří odkaz na stránky doporučují na sociální síti Facebook.

Například článek o kosmodromu totiž odkazuje na oficiální web města, kde je sepsaná historie přesunu nádraží. A ta opravdu začala téměř před sto lety. „Příští rok oslavíme sto let příprav odsunu nádraží,“ glosuje kulaté výročí další satirický text.

Právě nápodoba oficiálních zpráv z magistrátu je podle jeho autorů největším kouzlem webu. „Jazykem radnice se snažíme ukázat na bezradnost těch, kteří stojí v čele města a za naše peníze vytvářejí například nesmyslné slogany,“ vysvětlil majitel webové adresy Michal Kašpárek.

Internetovou doménu koupil před rokem, když radnice poprvé představila nový reklamní slogan Žít Brno. Do něj město investovalo nejméně šest set tisíc korun. „Kdyby se někdo z města ozval, rád bych adresu zadarmo převedl na město. Nic se však nedělo, tak jsem se letos rozhodl, že web oživím,“ popsal Kašpárek.

Dal proto dohromady skupinu přibližně deseti lidí, kterým nechal při psaní satirických článků volnou ruku. „Rozhodně je to lepší, než kdybych adresu nyní prodal. Hned by ji totiž koupili spekulanti, kteří by se na kontroverzním sloganu snažili vydělat,“ myslí si Kašpárek.