Moderní vůz má spoustu prvků, které vědcům pomůžou s rozbory dopravních situací. „Dokážeme sledovat chování řidiče a jeho fyziologické funkce. Také to, co se děje v kabině vozu i před autem,“ vysvětlil Michal Belák z ústavu soudního inženýrství. Výzkumníci zatím získávali data jen ze simulací. Teď se s autem vybaveným snímacím zařízením dostanou i do skutečného provozu.

Krajský koordinátor oddělení ministerstva dopravy BESIP Pavel Čížek vidí ve výzkumu přínos pro zlepšení bezpečnosti na silnicích. „Jsou věci, které se nedají řešit od stolu, musí se vyjet do terénu. Závěry ze studie můžou ovlivnit i zákony,“ konstatoval odborník.

Mezi pomocné prvky speciálně vybaveného auta patří například snímače pulzu, stupně napětí svalů nebo snímač sledující pohyb očí. Zařízení poslouží hlavně studentům expertního inženýrství v dopravě. „Konečně můžeme ve výuce použít praktickou ukázku snímačů. Naši absolventi totiž působí jako dopravní znalci, ale také pracují v pojišťovnách, kde se jim podobné informace budou hodit,“ řekl odborný asistent Martin Bilík z brněnské techniky.