Drahanský tvrdí, že světlo se stává hitem. „I v telefonech mají lidé nastavené červené světlo, které vyvolává příjemný pocit. Je to především ideální před spaním. Naopak na práci je lepší čistě bílé až lehce modré světlo,“ popisuje výzkumník.

Světelné zdroje odborníci testovali ve stínové komoře, do které se nedostane žádné záření z okolí. Vědci zkoumali třiapadesát různých zdrojů od osmnácti výrobců. Pod rukama jim prošly třeba klasické žárovky, halogenová nebo LED světla či zářivky. Při testování se zaměřili na analýzu jasu, svítivosti nebo teploty světla. „Cílem bylo ověřit, jestli údaje uváděné výrobci na obalech odpovídají realitě. V menší míře pak vliv světla na psychiku lidí,“ říká Drahanský.

Závěr studie vědce překvapil. Z testu vyšla nejlépe klasická žárovka, jejíž vlnová délka zasahuje do infračervené oblasti, a proto nejlépe nahrazuje přirozené světlo. „Nejhůře se světelnému zdroji přibližují úsporné zářivky,“ vysvětluje badatel. Zářivkám totiž chybí některé barvy, a tak ovlivňují vnímání barevné plochy či textu. Třeba žlutou barvu člověk vidí spíše oranžově.

Nemile vědce překvapilo, že některé uvedené informace na obalech neodpovídaly realitě. „Určité zdroje měly jiný výkon, než který byl uvedený na krabičce. Výrobci z toho zřejmě těží,“ konstatuje Drahanský. Oproti informacím z obalů se lišila i barevná teplota některých světel. Tři testované zdroje byly studenější, než uváděl výrobce. Jedna zářivka byla viditelně teplejší.

Závěry výzkumu mají sloužit především lidem, aby se zamysleli nad výběrem světla domů. „Kvalitnější světlo je samozřejmě dražší, ale je to zdroj, který bych chtěl mít doma,“ dodává Drahanský.

LENKA JEBÁČKOVÁ