Zákaz předjíždění kamionů začne platit na dálnicích ve směru do Brna. Na D1 konkrétně mezi 168. a 178. kilometrem, dále pak mezi 210. a 216. kilometrem směrem na Brno. „Mezi 178. a 210. kilometrem jsou už tyto značky nainstalované a zákaz tam platí,“ pokračovala Trubelíková.

Na dálnici D2 se změny dočká úsek ve směru do Brna mezi sedmnáctým a nultým kilometrem. Jedná se o část od Velkých Němčic do Brna. Právě tam bývá situace nejkomplikovanější. I kvůli tomu, že z D2 se řidiči napojují na D1 v místě, kde nyní silničáři rozšiřují dálnici na šest pruhů. „Důvodem pro změnu značení je zlepšení plynulosti i bezpečnosti provozu,“ vysvětlila mluvčí silničářů Trubelíková.

Iniciátory změny byli mimo jiné jihomoravští policisté. Ti věří, že se dopravní situaci kolem Brna v době, kdy dělníci pracují na rozšíření dálnice D1, povede alespoň částečně uklidnit. „Tam, kde se značení nainstalovalo, se provoz postupem času zklidnil. Kde není riziková situace, tam je vyšší bezpečnost,“ poznamenal policejní mluvčí Bohumil Malášek.

Současně uznal, že první týdny stavebních prací na D1 v Brně představovaly pro řidiče dopravní peklo. „V místech, kde se kamiony nebudou moct předjíždět, jsme stále aktivní, a to na motorkách i v autech. Změna dopravního značení má význam, protože přispěje k lepší plynulosti dopravy a zvýšení bezpečí. Opatření jsme iniciovali a jsme rádi, že se uskuteční,“ shrnul Malášek.

Jihomoravský koordinátor Besipu Pavel Čížek však upozornil, že je úprava dopravního značení v místě pouze částečným řešením. Zavedením zákazu předjíždění mezi kamiony se totiž řidiči nákladních vozů dostanou do mnohakilometrových kolon, které se pro ně stanou stresujícími a náročnými. „Dostáváme zákazem do problematické situace jednu skupinu skupinu řidičů, abychom umožnili průjezdnost dálnice. Není to tedy řešení dané situace s ucpanými dálnicemi,“ podotkl Čížek.

Řidiči jsou spíše skeptičtí

Zmínil rovněž povinnost řidičů kamionů plánovat povinné přestávky. „Pokud zůstanou dlouho v koloně, nemohou si jen tak zastavit a například si odskočit na toaletu,“ řekl Čížek. Cílem a řešením je podle něj dostavba nových jízdních pruhů na dálnicích kolem Brna a dokončení vnitřního městského okruhu.

Jihomoravští řidiči, kteří po obou dálnicích často jezdí, jsou vůči změnám spíše skeptičtí. „Zákaz předjíždění kamionů nevyřeší vůbec nic. Kamiony nejsou problém, největší problém jsou řidiči osobních aut, kteří absolutně nezvládají jezdit po dálnici ve větším provozu nebo ve velkých městech,“ zareagoval třeba Roman Žižlavský.

Podobný názor má také Jiří Lehký. „Nic se nezmění, i kdyby zákaz předjíždění kamionů platil po celé České republice. Z dlouholeté praxe vím, že to situaci nevyřeší. Problém není v řidičích kamionů, ale osobních aut. Stálo by za to udělat nějaký průzkum, kdo dopravu ve skutečnosti doopravdy brzdí,“ pokrčil muž rameny.

Změna dopravního značení na dálnicích D1 a D2
Týká se zákazu předjíždění kamionů v určitých úsecích.
Konkrétně jde na D1 o úseky od 168. po 178. kilometr ve směru do Brna, 210. až 216. kilometr směrem do Brna a na D2 o úsek mezi 17. a 0. kilometrem směrem do Brna.
Instalaci zahájí silničáři v nejbližších dnech, stavbu brzy předají zhotoviteli.
Cílem je zklidnění dopravy a zvýšení bezpečnosti řidičů.