O ZÁCHRANĚ BRNĚNSKÉ PŘEHRADY ČTĚTE ZDE.

Na místě zbytků původního mostu vyrostla v roce 2003 moderní lávka. Neslouží již pro přepravu vytěženého dřeva, jako předchůdce, ale pro pěší a cyklisty. „Je hojně využívaná turisty, lidé si přes ni zkracují cestu. A pěkně zapadá do krajiny," zhodnotil bystrcký starosta Tomáš Kratochvíl. Sto metrů dlouhý most Brno stál čtyřiadvacet milionů korun. Proti výstavbě brojili ekoaktivisté. Obávali se přílišného nárůstu turistů a rekreantů na relativně nedotčeném levém břehu, a ohrožení chráněných živočichů. Nakonec vše prošlo, dokončení projektu se nicméně o několik měsíců zpozdilo.

Soutěž na lávku vyhrál návrh týmu brněnského architekta Antonína Pechala, který popsal stavbu ve své knize Mosty. „Montážní plošinu jsme zřídili na pravém břehu, asi čtyři sta metrů po proudu od mostu v místě původního brodu. Vyrobené dílce dělníci postupně svařili do větších celků, které se pomocí pontonového soulodí zasunuly do mostního otvoru," shrnul instalaci Prchal. Komplikace stavbařům s použitím pontonů způsobili vodohospodáři, kteří v posledních měsících prací kvůli opravám snížili hladinu přehrady.

Lodní doprava mezi hradem Veveří a Veverskou Bítýškou byla v červnu 2003 na tři dny přerušena. Montoval se největší pětapadesát metrů dlouhý díl mostního oblouku. Jak lávka roste, mohli sledovat i turisté. V poslední den prací, 22. září, se na ostrůvek pod lávkou vrátil dřevěný kříž.

Lávka u Veveří
účel: pro pěší, cyklisty
typ: obloukový
materiál: ocel, beton
otevření: 23. 9. 2003
architekt: Antonín Pechal
délka: 101 metru
hmotnost: 160 tun
zajímavost: lávka se stala Stavbou JMK 2003 a Mostním dílem roku v ČR