Zatím totiž nikdo přesně neví, kolik aut kvůli poplatkům do města zamířilo a které silnice a křižovatky tím trpí nejvíce. „Úředníci odboru dopravy budou nyní situaci půl roku vyhodnocovat a poté budeme mít přesnější informace,“ uvedl náměstek brněnského primátora Robert Kotzian.

Ruch na silnicích budou sledovat i městské části, kterými objízdné trasy vedou. „Monitorujeme například provoz na ulici Rybnická, kde dosud projíždělo kolem sedmi tisíc aut denně. Začátkem února budeme mít k dispozici první data za letošní rok, která nám napoví, zda provoz kvůli zpoplatnění dálnice opravdu zhoustnul,“ informovala například starostka Nového Lískovce Jana Drápalová.

Představitelé města ani městských částí se zpoplatněním dálnice nesouhlasí a hodlají proti němu bojovat. Dálnice bez poplatku totiž Brnu nahrazovala dosud nedokončený velký městský okruh. „Zatím se však nezdá, že je ministerstvo ochotné svůj názor změnit,“ zhodnotil náměstek Kotzian.

Ministerstvo dopravy odůvodňuje zpoplatnění dálnice tím, že se chce úseků s výjimkami, na kterých řidiči neplatí, postupně zbavovat. „Navíc není možné, aby měla různá města různé podmínky. Například Ostrava je v podobné situaci jako Brno, a za průjezd po dálnici tam také platí,“ vysvětlil mluvčí ministerstva dopravy Tomáš Ervín Dombrovský. I Ostrava však proti zpoplatnění bojuje, za průjezd po dálnici tam řidiči platí od začátku loňského roku.