Nejkritičtější je na náměstí situace mezi tři čtvrtě na osm a osmou hodinou ranní, kdy se na zastávce podle odhadu ředitelů prostřídá až tisíc dětí. V oblasti je totiž pět škol. „Pravidelně se tam dostávají do nebezpečných situací. Zvlášť, když má řidič zpoždění. Je to problém hlavně kvůli hodně malým dětem. Když se tramvaj rozjíždí, řidič je nevidí. Sama jsem se několikrát vracela zpátky na ostrůvek po nakročení do kolejí. Vím, že tramvaj má přednost, ale přesto bych čekala ohleduplnost. Zatím nám lidé z dopravního podniku řekli, že je vše v pořádku," přiblížila ředitelka Cyrilometodějské církevní základní školy v Lerchově ulici na Brně-středu Pavlína Vojtěchová.
Ráda by zastávku přestavěla. „Magistrát o našem problému ví, ale mám pocit, že dokud se tam nestane něco vážného, nikoho nezajímáme," doplnila.
Někteří rodiče už proto raději s dětmi jezdí až na zastávku. „Tramvaj většinou zacinká jen jednou. Syn je autista a už se několikrát lekl a málem vstoupil do kolejí. Řidiči se rozjíždí okamžitě, je mu jedno, kdo na kolejích je. Pustit ho samotného si netroufnu," posteskla si Šárka Svobodová.
Podle oslovených rodičů je to ohrožování bezpečnosti cestujících a bezohledné chování řidičů. Podle mluvčí dopravního podniku Barbory Lukšové s tím ale nejde nic dělat. „I kvůli tomu, že se řidiči s tramvajemi mají přednost před chodci. Nemůžeme čekat, až všichni přejdou," komentovala mluvčí.
Naposledy pouze upozornili řidiče, aby byli ohleduplnější minulý týden po stížnosti na facebookových stránkách podniku. „Chápu, že je dopravní situace na konečné zastávky složitá a že se řidiči tramvají musí řídit jízdním řádem, ale v těchto výjimečných situacích ranního příjezdu dětí do škol by snad měla mít přednost bezpečnost cestujících," stálo ve stížnosti.
Jako nebezpečné místo vyhodnotili také strážníci. Ráno u školy hlídkují v obou směrech, dohlíží na bezpečnost dětí i řidiče aut. „Neuhlídáme ale řidiče tramvají. Spoléháme na to, že mají řidičský průkaz a zodpovědnost," sdělil mluvčí strážníků Pavel Šoba. U školy ale často podle slov rodičů nejsou včas. Hlídkují i jinde, ranní služby mají na čtyřiceti podobných přechodech. A odpoledne na místo nedohlížejí.
Škola problém s podnikem řeší od roku 2011. Mezitím dokonce podle ředitelky do jedné žákyně rozjíždějící se tramvaj narazila. Odnesla si několik škrábanců. Za nehody, kterých se podnik účastní, řidiči přitom nemohou ze tří čtvrtin.
Na řešení tak pracuje už magistrát. „Chystáme tam rekonstrukci. Původní návrh počítal s kruhovým objezdem, městská část ale nesouhlasila. Letos to ale nejspíš hotové nebude," konstatoval vedoucí odboru dopravy Vladimír Bielko.
Jen tři čtvrtě roku potrvá zpracovat studii. „Na té spolupracujeme i s dopravním podnikem. V místě jsme si dělali i vlastní průzkum a zastávka je silně v rozporu s bezpečnostními normami. Své ale dělají i rodiče dětí, kteří velmi nebezpečně parkují," připomněl.