Přestupy navíc, spoje jezdící v delších intervalech, a dokonce konec obsluhy některých zastávek. Na změny, které si od nového roku vyžádala nutnost ušetřit padesát milionů korun v hromadné dopravě si stále ještě někteří Brňané nezvykli. A ani nechtějí. „Přišel jsem o spojení do Slatiny, kde pracuji. Buď musím přes půlku Vinohrad pěšky, nebo přesedat," nelíbí se třeba Vladimíru Sochorovi.
Lidé nyní dostali naději, že alespoň některé ze zrušených linek se vrátí zpět. Ovšem musí si to prosadit u vlastních starostů. Brněnští radní totiž rozhodli o tom, že pokud některá městská část doplatí dopravnímu podniku příslušnou částku, mohou se linky vrátit. „Rozhodli jsme se radnicím nespokojených městských částí nabídnout, že budou-li chtít a budou-li změny slučitelné se systémem dopravy, je možné přidat služby navíc. Je to precedent v nahlížení na koncepci dopravy v Brně," sdělil náměstek primátora odpovědný za dopravu Robert Kotzian.
51 se vrátí v září
Rada o převratu v placení za hromadnou dopravu rozhodla po žádosti Brna-střed. „Městská část se na nás obrátila s tím, že je ochotná zaplatit za obnovu linky 51 na Žlutý kopec. Vyhověli jsme," řekl Kotzian. Jednapadesátka se podle něj vrátí prvního září. Městská část zaplatí 1,4 milionu korun, příští rok pak kolem tří milionů.
Linku 51 ze Zvonařky do Barvičovy ulice město spolu s dopravním podnikem v lednu nahradily linkou 35 pendlující mezi Barvičovou a Mendlovým náměstím. Rozhodnutí ovšem už od počátku mělo řadu kritiků. Vadilo jim, že o přímé spojení přijdou jak návštěvníky onkologického ústavu, tak starší lidé jezdící do nákupních center. „Je to jediná linka, která jezdí jen v naší městské části. Proto jsme prosadili návrat," řekl starosta Libor Šťástka.
Připlatí si. Kvůli poptávce
Krok vedení města vítá starosta Vinohrad Jiří Čejka. „Přišli jsme o obsluhu linkou 78. Je to spojení do škol, na polikliniku, Starou osadu i do Chrlic. Moc peněz nemáme, ale jsme ochotní připlatit. Poptávka u lidí je velká," uvedl.
Podobný názor má i místostarostka Chrlic, kterých se dotklo zrušení autobusové linky 63 do centra Brna, Monika Sklenářová. „Osobně si myslím, že se k nabídce na návrat postavíme pozitivně. Lidi zrušení zasáhlo," upozornila.
S rozpaky nabídku přijímá starosta Líšně Břetislav Štefan. Jeho městská část přišla o obsluhu místní pošty. „Možnost zvážíme, je to ale nesystémové řešení. Město nám dává stále méně peněz a nyní máme platit to, co má zajišťovat magistrát a brněnský dopravní podnik," kroutil hlavou.
Podobný názor mají i lidé žijící v Líšni. „Vadí mi, že musím k poště pěšky nebo autobusem jednou za dvě hodiny, ale své peníze ať naše radnice využije spíše na opravu chodníků," řekla Pavla Venclovská.
Spíše negativně se staví k nabídce starosta Bystrce Vladimír Vetchý. Tamní radnice bojuje za opětovné prodloužení tramvaje číslo 3 na Ečerovu. „Nemáme volné peníze. Musíme je dávat do škol a hřišť. Základní dopravu má zajistit magistrát, ale ještě neznám všechny podmínky," poznamenal starosta.
Podobně mluvil i místostarosta Nového Lískovce Jan Privarčák. Jeho městskou část trápí spoje přeplněné studenty cestujícími do kampusu. Řešení ale požaduje po městu.