Přes brněnské autobusové nádraží Zvonařka denně projde pětadvacet tisíc lidí. Většina cestujících ale se stavem starého areálu není spokojená. Je i řidiče ovšem v příštích dvou letech čekají změny k lepšímu. Ve čtvrtek je představili majitelé nádraží a zástupci města. Zvonařka dostane nový, modernější háv. Za osmaosmdesát milio-nů korun.

Změna je podle cestujících potřeba. „Nádraží se mi moc nelíbí. Je tady tma, takže bych určitě ocenila více světla. I nějakou výzdobu,“ řekla třeba Dana Vlčková.

Vizualizace dálnice D52. Ilustrační foto.
Postavíme D43 i dálnici na Vídeň. Nováčci ve sněmovně slibují lepší dopravu

Dělníci areál opraví ve třech etapách. „První z nich chceme dokončit na podzim příštího roku. Během ní vyměníme osvětlení za nové a lépe svítící typu LED,“ uvedl místopředseda představenstva společnosti ČSAD Holding Brno, které nádraží patří, Antonín Grund.

Dopravy se podle něj práce nedotknou. „Chceme pracovat tak, abychom nenarušili provoz nádraží,“ dodal.

Hlavní změny na Zvonařce
∙ Na nádraží přibude nové osvětlení.
∙ Zmizí drobní prodejci ze stánků u ulice Zvonařka. Budovy dělníci strhnou.
∙ Na jejich místě vyroste nová odbavovací hala s kavárnou.
∙ Vzniknou parkovací místa pro auta vedle nádraží, přibudou stojany pro kola a přesune se zastávka hromadné dopravy.
∙ Zmizí nadchod z Plotní.

V dalších dvou etapách dělníci zbourají budovy u ulice Zvonařka, které si v současné době pronajímají drobní prodejci. Na jejich místě vznikne nová odbavovací hala. „Bude tam kavárna i prodejna s jízdenkami,“ popsal spoluautor úprav architekt Ondřej Chybík z architektonického ateliéru Chybík+Krištof. Na nádraží podle něj přibudou také nová parkovací místa pro auta a cyklisty.

Brněnský primátor Petr Vokřál doufá, že se díky projektu prostor nádraží zkultivuje. „Věřím, že v budoucnu se Zvonařka zase stane centrálním autobusovým nádražím,“ prohlásil.

Představitelé města počítají i s tím, že během výstavby nové odbavovací haly přesunou přímo před ni zastávku městských autobusů Autobusové nádraží.

Vlastního zázemí, které zatím chybí, se dočkají i řidiči autobusů. Současná situace je podle nich neúnosná. „Je to hanba. Nedá se tady nikde najíst ani jít na toa-letu. Musím za to zaplatit deset korun. Nikde jinde to tak není, všude máme záchod zadarmo,“ postěžoval si řidič, který si nepřál uvést své jméno.

Změny na nádraží se dotknou i současného nadchodu z Plotní ulice, který zcela zmizí. „Uvolní se tím jeden ze severních rohů nádraží. Prostoru to prospěje. Problém pro pěší to nebude, město plánuje ulici zklidnit,“ uvedl Chybík.

Z Brna nyní budou létat celoročně jen letadla do Mnichova a Londýna.
Linka z Brna do Eindhovenu končí. Vybíráme pět nových destinací, zmínil primátor

Na přestavbu nádraží se zatím výrazněji nepřipravuje společnost Kordis koordinující hromadnou dopravu v kraji. „Regionální linky využívají jen malou část nádraží. Na diskusi o případné změně míst odjezdů je v současné době ještě brzy,“ sdělil mluvčí společnosti Květoslav Havlík.